Explore otherproductsmore
Wypróbuj za darmo
6 min

Poradnik PR-u, czyli jak skutecznie budować relacje w B2B

Jak wykorzystać Public Relations w B2B? Jak odnaleźć się w świecie digital PR-u? Co z tradycyjnym PR-em? Jak budować relacje z ludźmi, żeby chcieli o nas mówić? W artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania. Zapraszam!

Magdalena Krakowczyk
27.07.2017

Bez względu na to, jaki rozmiar ma Twój biznes, żeby osiągnąć sukces, musisz myśleć o wykraczaniu poza strefę komfortu i próbowaniu nowych rzeczy. Współczesny PR nie ma nic wspólnego z trwaniem w bezpiecznym miejscu pt. „Raz w miesiącu wysyłam masową wiadomość do dziennikarzy”. Poradnik PR-u przygotowała Magdalena Krakowczyk z agencji Mint PR.

PR w 2017 roku – co musisz wiedzieć?

Dawniej PR skupiał się na kontaktach z mediami i generowaniu pozytywnych wzmianek o marce w mediach tradycyjnych.

Natomiast dzisiaj PR realizuje się za pomocą różnorakich narzędzi, tworząc tzw. digital PR Zaliczają się do nich m.in.:

  • Budowanie relacji z opiniotwórcami,
  • Tworzenie wysokiej jakości treści,
  • Budowanie relacji za pomocą social mediów,
  • Budowanie marki pracodawcy,
  • Opowiadanie historii (storytelling),
  • Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek,
  • Monitoring mediów i Internetu.
  • Wykorzystanie narzędzi do automatyzacji marketingu.

Tradycyjny PR vs digtal PR – co wybrać?

To fascynujące, że podstawy marketingu B2B są takie same dzisiaj tak jak przed 50 laty. Nadal chodzi o relacje, chociaż dziś dysponujemy nowymi narzędziami i technikami” – David Meerman Scott.

W działaniach PR-owych wiele się zmieniło ze względu na rozwój technologii i Internetu. Pojawiły nowe narzędzia, ale w praktyce wciąż chodzi o budowanie reputacji, o skuteczne komunikowanie się marki z odbiorcami oraz przede wszystkim o relacje.

Organizacja eventów, komunikacja kryzysowa, zarządzanie wizerunkiem, dystrybucja komunikatów prasowych, kontakty z mediami tradycyjnymi – te działania nie odeszły do lamusa.

Podążanie ze zmieniającą się rzeczywistością, nie oznacza, że powinieneś zrezygnować z tradycyjnego PR-u. Przede wszystkim musisz nauczyć się dopasowywać odpowiednie narzędzia do celu, który sobie wyznaczysz.

Jak to wszystko ogarnąć?

Dobry PR-owiec to „człowiek orkiestra”, który zna i korzysta z tradycji, ale uczy się też nowych rzeczy i wykorzystuje je w praktyce, np. korzysta z narzędzi analitycznych do mierzenia skuteczności działań w social mediach, czy na stronie internetowej.

Pamiętaj: Digital PR w B2B łączy tradycyjny PR z marketingiem treści, social media, SEO i innymi narzędziami. Najważniejsze, żeby dopasować je do potrzeb Twojego biznesu, w taki sposób, żeby realizowały ustalony cel.

3 kroki do przygotowania strategii PR-owej

Przygotowując strategię PR-ową, miej na uwadze, że liczba publikacji i sama obecność w mediach nie ma sensu, jeśli nie trafisz do osób, które rzeczywiście przeczytają Twoje komunikaty.

Zacznij więc od 3 prostych kroków:

  1. Określ cel działań.

Odpowiedz na pytania: Co chcesz uzyskać poprzez działania PR-owe? Jaki jest Twój cel?

Takim celem może być:

  • Zwiększenie świadomości marki.
  • Polepszenie wskaźników marki.
  • Uzyskanie wrażenia, że o marce się mówi.
  • Pozyskanie leadów sprzedażowych.
  1. Dopasuj narzędzia do celu.

Zastanów się, jakie narzędzia umożliwią realizację wybranego celu? Czasami jeden dobry materiał może zdziałać więcej niż kilkadziesiąt publikacji w mediach, np. możesz przeprowadzić badanie, a potem udostępnić raport z jego wynikami, którego celem będzie pozyskanie leadów. Jeśli chcesz budować pozytywny wizerunek wśród potencjalnych partnerów biznesowych – dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie wideo z historią Twoich klientów, np. tak jak robi to Hubspot:

 

Przykład wideo z case study zadowolonych klientów.

  1. Przygotuj plan działań.

Zaplanuj tylko te działania, które będą zbliżały Cię do wcześniej ustalonego celu.  Harmonogram to niezbędne narzędzie, które usprawnia planowanie, tworzenie i dystrybucję informacji. Dzięki niemu łatwiej osiągniesz regularność działań oraz ocenisz ich skuteczność. Musisz uzbroić się też w cierpliwość – efekty w działaniach PR-owych nie zawsze przychodzą od razu.

Budowanie relacji z dziennikarzami

Nawet jeśli wykorzystujesz narzędzia digital PR-u, w każdej branży, prędzej czy później, będziesz musiał nawiązać kontakt z dziennikarzem, czy opiniotwórcą. Jak zacząć budować relacje z dziennikarzami?

Pamiętaj o kilku zasadach:

  • Buduj listę kontaktów.

Wybierz media, które Cię interesują i zrób listę osób, które mogłyby zainteresować się Twoim biznesem. Na liście powinny znaleźć się informacje takie jak: imię i nazwisko, tytuł medium, rodzaj medium, zasięg, adres e-mail, nr telefonu, adres pocztowy, linki do profili social media oraz informacje o sposobie komunikacji (Pani/Pan czy „na Ty”). Nie wszystko znajdziesz w Internecie – czasami, żeby zdobyć kontakt, będziesz musiał odwiedzić kiosk czy Empik, żeby dotrzeć do stopki redakcyjnej. Warto to zrobić!

  • Bądź przygotowany.

Przygotuj wcześniej pliki dla mediów. Zamieść w nich opis swojej działalności, notkę biograficzną, zdjęcia. Wykorzystasz je w momencie, kiedy ktoś odezwie się do Ciebie, ale również, kiedy będziesz samodzielnie rozsyłał wiadomości. Umieść te informacje również na stronie internetowej.

  • Staraj się zainteresować tematem.

Musisz wiedzieć, że dziennikarze narzekają na brak czasu i są łowcami hitów. Dlatego, jeśli chcesz ich zainteresować tematem, nie pisz maili w sposób, jakbyś wysyłał je na adres redakcja@redakcja.pl. Pisz bezpośrednio. Zrób research tematów, którymi zajmuje się dziennikarz i umieść swój biznes w kontekście, który go zainteresuje (nowość, aktualność tematu). Pamiętaj, że mail powinien składać się z: tematu, leadu, rozwinięcia, daty upowszechnienia informacji i danych kontaktowych.

  • Miej oczy szeroko otwarte.

Nie ignoruj social mediów! Dziennikarze poszukują często tematów i sami proszą o propozycje. Jeśli masz przygotowaną listę dziennikarzy/influencerów z Twojej branży – poszerz ją o profile w mediach społecznościowych. Zacznij je obserwować i wypatruj propozycji dla siebie (zobacz przykład poniżej).

Przykład wykorzystania LinkedIna do poszukiwania tematów przez dziennikarzy, źródło

Podsumowanie

Żeby efektywnie wykorzystać możliwości współczesnego PR-u, pamiętaj o trzech rzeczach. Po pierwsze: musisz zrozumieć, czym jest PR w 2017 roku. Po drugie: stwórz strategię działań (cel, narzędzia, plan). Po trzecie: pamiętaj o relacjach – zarówno z konsumentami, jak i opiniotwórcami i dziennikarzami. Z połączenia tych trzech elementów powstaną zadowalające efekty. Mam nadzieję, że moje wskazówki będą dla Ciebie inspiracją do działania, nawet jeśli robisz PR na własną rękę!


Agencja Mint PR łączy technologię marketingową z kreatywnością, pomagając budować popyt, angażować klientów i zwiększać przychody. Mint PR specjalizuje się w komunikacji B2B, obsłudze firm konsultingowych, startupów, kancelarii prawniczych oraz przedsiębiorstw z branży HR.

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy
Wypróbuj za darmoUmów prezentację