Explore otherproductsmore
Wypróbuj za darmo
5 min

Marketing w startupie. Trzy wskazówki od Randa Fishkina z Moz

Zastanawiasz się jak robić skuteczny marketing w startupie? Mamy dla Ciebie wskazówki dla startupowca prosto od Randa Fishkina z Moz, który opowiedział nam m.in. o jego ulubionych trikach pozyskiwania ruchu na stronę. Zapraszamy na wywiad!

Magdalena Wąsowicz
19.04.2017

Wprowadzenie

Rand Fishkin — znany również jako „Wizard of Moz” (pol. „Czarnoksiężnik z Moz”), jest współzałożycielem i byłym CEO Moz, firmy oferującej narzędzia do inbound marketingu i analityki internetowej oraz członkiem rady nadzorczej start-upu Haiku Deck, sprzedającego oprogramowanie do tworzenia prezentacji i współzałożycielem Inbound.org. Rand jest uzależniony od wszystkiego, co związane z treściami, content marketingiem i mediami społecznościowymi.

Dzisiaj Rand Fishkin odpowiada na pytania, które od dawna chcieliśmy w CallPage mu zadać!

Wywiad z Randem Fishkinem

Magda: Cześć Rand! Czy mógłbyś powiedzieć, co sprawiło, że Moz osiągnął sukces na rynku?

Rand Fishkin: Za sukces Moz odpowiada przede wszystkim to, że byliśmy szczególnie skupieni na przejrzystości naszych działań i na pomaganiu ludziom w ich działaniach marketingowych — nawet wtedy, kiedy nie wiązało się to bezpośrednio z generowaniem zysków finansowych. Zyskaliśmy reputację ludzi godnych zaufania, która sprawiła, że inni odnosili się do nas przyjaźnie i zaczęli nie tylko nas polecać,  wzmacniając naszą pozycję na rynku, ale również wypróbowywać i kupować nasze oprogramowanie.

M.: Masz jakieś ulubione sztuczki z zakresu growth hackingu?

R.F.: Nie jestem wielkim zwolennikiem sztuczek, jeśli nie można ich zaaplikować do długodystansowych działań marketingowych. Zazwyczaj tego typu sztuczki działają tylko na krótką metę, są słabo przygotowane i mają charakter manipulacyjny. Co więcej, w przeważającej większości nie przekładają się na budowanie długofalowej strategii, która generuje większy ruch na stronie i konwersję, utrzymuje zainteresowanie firmą i zwiększa przychody.

Mając to na uwadze, istnieje kilka growth hacków, które lubię:

  • Monitorowanie wzmianek na temat branży oraz ważnych słów kluczowych lub fraz. Przydają się one przy planowaniu potencjalnej współpracy, sprawozdań i linków. Ja używam Fresh Web Explorer alerts, dzięki któremu codziennie dostaję powiadomienia na temat blogów, wiadomości i serwisów, w których napisano o mnie, Moz, naszym produkcie lub o jakimś ważnym temacie dotyczącym branży SEO. Często wystarczy jeden tweet albo komentarz, żeby te artykuły podniosły wartość Moz.
  • Jestem fanem wykorzystywania testów CRO do zwiększania konwersji. Najbardziej efektywny proces, jaki udało mi się znaleźć, został opisany przez ekspertów od konwersji w tym artykule (zwróćcie uwagę zwłaszcza na część opisującą pokonywanie obiekcji).        
  • Jedną ze sztuczek, która okazała się w przypadku Moz wyjątkowo efektywna, było publikowanie naszych filmów najpierw na stronie internetowej (używaliśmy do tego programu Wistia), a następnie, kilka miesięcy później, zamieszczanie ich na YouTubie. Oznaczało to, że wersja znajdująca się na stronie wpływała na wyniki wyszukiwania w Google i generowała ruch na stronie. Dzięki późniejszemu umieszczeniu filmu na Youtubie mogliśmy korzystać z ruchu pozyskanego przez Youtube i tego, że mieliśmy dodatkową pozycję w wynikach wyszukiwania Google dla tytułu filmu i związanych z nim słów kluczowych. Dzięki temu nie musieliśmy poświęcać całego ruchu z wyszukiwarki Google na rzecz YouTube’a.
     

M.: Jaką radę dałbyś ludziom, którzy chcieliby założyć własną działalność?

R.F.: Upewnijcie się, że założenie działalności jest dokładnie tym, czego chcecie i że wiecie, dlaczego to robicie. Zyski nie są zazwyczaj tak wysokie, jak na etacie. Własna działalność oznacza zazwyczaj o wiele więcej pracy. Ryzyko porażki, zwłaszcza jeśli zakładasz start-up, jest ogromne. I zazwyczaj nie przynosi żadnej chwały. Jeśli jesteś tego wszystkiego świadomy i wciąż zdecydowany na założenie własnej działalności, ponieważ nie potrafisz wyobrazić sobie bycia podwładnym, nie przejmujesz się trudnościami i jesteś gotowy ciężko pracować za pieniądze, które są mniejsze niż normalne zarobki, to wtedy śmiało podejmuj wyzwanie!

M.: Czy według Ciebie są jakieś cechy, które powinien mieć przedsiębiorca, który chce odnieść sukces?

R.F.: Według mnie do najważniejszych cech należą: skromność, bycie świadomym swoich możliwości i umiejętność rekrutowania i zatrudniania świetnych ludzi, którzy wzmacniają Twoje zalety i zmniejszają słabości.

M.:  A z innej beczki — co robisz przed śniadaniem?

R.F.: Odpowiadam na e-maile, wykonuję kilka ćwiczeń korekcyjnych na plecy, sprawdzam Twittera.

M.: Dzięki za wywiad, Rand!


 

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy
Wypróbuj za darmoUmów prezentację