Explore otherproductsmore
Wypróbuj za darmo
6 min

Jak przygotować sklep internetowy na święta? 6 wskazówek last minute!

Koniec listopada zbliża się wielkimi krokami i lada chwila konsumenci wyruszą w poszukiwaniu prezentów bożonarodzeniowych. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2017” aż 54% Internautów kupuje w e-sklepach. Przed sklepami bez wątpienia gorący czas! Żeby jak najlepiej wykorzystać okres świąteczny, sklepy internetowe powinny się do niego odpowiednio wcześniej przygotować. Jeśli nie udało Ci się tego zrobić, mamy dla Ciebie kilka pomysłów do zrealizowania w krótkim czasie.

Paulina Józwik |
22.11.2017

Święta w e-commerce

Na wysokobudżetowy spot reklamowy w stylu Allegro już raczej za późno, ale istnieje kilka sposobów, które pomogą Ci przygotować sklep internetowy na święta, zaprezentować klientom świąteczną ofertę i wykorzystać ten czas na zwiększenie sprzedaży.

Czy w okresie świątecznym rzeczywiście można liczyć na większą sprzedaż? Odpowiedź na to pytanie podsuwa Piotr Oracz z Marketizatora:

(…) duża część firm (zwłaszcza głównych graczy na rynku) potrafi zarobić w czasie świąt więcej niż przez pozostałą część roku. Według badania RJMetrics: „Dni począwszy od tzw. Czarnego Piątku, (Black Friday – przypada w ostatni piątek listopada) aż do Wigilii Bożego Narodzenia przynoszą nawet do 50-100% zwiększonego zysku w porównaniu z pozostałymi dniami zakupowymi przez pozostałą część roku”.

Przeczytaj więcej o wzroście sprzedaży w sklepach internetowych:4 pytania o wzrost sprzedaży –  wywiad z Piotrem Oraczem.

Przed sklepami jeszcze kilka okazji zakupowych do zagospodarowania. Czekają je: Mikołajki (06.12.2017), premiera nowej części Star Wars (14.12.2017), Boże Narodzenie (24-26.12.2017) i Sylwester (31.12.2017), czyli niewątpliwie ogrom pracy!

Poniżej zebrałam 6 pomysłów last minute do zastosowania w okresie świątecznym.

WYPRÓBUJ CALLPAGE W TWOIM SKLEPIEZACZNIJ TEST!

Strona sklepu internetowego przygotowana na święta


 

 

1. Dodaj na stronę osobną kategorię z propozycjami prezentów

Pierwszą rzeczą, którą warto wykonać na stronie sklepu, jest przygotowanie specjalnej kategorii z ofertą świąteczną. W ten sposób ułatwisz potencjalnemu klientowi wyszukanie, interesujących go produktów.

Przykład: Luksusowy dom towarowy Harrods już w listopadzie umieścił na stronie internetowej zakładkę „Święta”. Co więcej, po kliknięciu rozwija się długa lista podkategorii, np. „Prezenty dla niej”, „Prezenty dla dzieci” itd. To ogromne ułatwienie dla użytkownika.

Szybciej znajdzie to, czego potrzebuje i łatwiej będzie mu też podjąć decyzję, co kupić. Pamiętaj, że jedną z głównych zalet zakupów w sklepie internetowym jest oszczędność czasu, więc jeśli pomożesz klientom w poruszaniu się po stronie, na pewno to docenią – szczególnie w trakcie przedświątecznej gonitwy.

Ułatw klientowi znalezienie produktów poprzez dodanie specjalnej kategorii ze świątecznymi produktami, źródło: harrods.com

#Wskazówka: Czym kierować się, przygotowując kategorię z prezentami na święta?

Według raportu Deloitte „Świąteczne badanie zakupowe 2016”, czyli jednej z największych firm doradczych na rynku – kosmetyki/perfumy, słodycze i książki są najbardziej spodziewanymi prezentami świątecznymi w Polsce. Jeśli Twój sklep posiada szeroką ofertę produktową, postaraj się wyeksponować właśnie te produkty.

Co, jeśli sklep specjalizuje się w jednej kategorii produktów? Możesz skupić się na zaprezentowaniu wybranej oferty jako inspiracji dla klientów, np. przygotuj listę „Top 10 najpopularniejszych prezentów”, czy też zestawienie prezentów wg różnych przedziałów cenowych.

Drugi pomysł wykorzystał np. sklep odzieżowy Promod:

Pomysły na świąteczne prezenty pogrupowane wg przedziałów cenowych, źródło:

www.promod.pl



 

2. Zaproponuj atrakcyjne rabaty

Czy wiesz, że 33% ankietowanych w badaniu Gemius „Ecommerce Polska 2017” określiło zakupy w sklepach internetowych jako tańsze od sklepów tradycyjnych? Natomiast aż 69% przebadanych podało, że ich motywacją do zakupów online są niższe ceny.

W okresie świątecznym konsumenci wydają więcej, ale też szukają oszczędności. Dlatego warto zaoferować klientom świąteczne promocje, czy też kody rabatowe.

Przykład: Sklep Duka.pl zachęca odwiedzających do zapisania się do newslettera w zamian za 15-procentowy rabat. Jeśli w Twoim sklepie stosujesz taki zapis (a na pewno tak jest!), dostosuj go pod kątem świąt. Dzięki temu upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Klienci chętniej zostawią dane kontaktowe, żeby zdobyć rabat i kupić prezenty taniej.

Po drugie: w związku ze wzmożonym ruchem w sklepie w okresie świątecznym, powiększysz bazę subskrybentów. Nawet jeśli użytkownik nie zdecyduje się na zakup, będziesz miał jego dane, które przydadzą się w przyszłości do kolejnych działań marketingowych.

Pop-up z zapisem do newslettera, oferujący rabat w zamian za dane kontaktowe, źródło: www.duka.pl

Jak przygotować skuteczny formularz zapisu do newslettera? Przeczytaj miniporadnik: 20 pomysłów na zapis do newslettera.

Pozyskiwanie ruchu na stronę sklepu internetowego


 

3. Przygotuj kampanię w Google AdWords

Reklama w Google Adwords być może nie brzmi dla wielu osób zbyt sexy. Trzeba jednak pamiętać, że Internauci poszukują inspiracji zakupowych, korzystając z wyszukiwarki Google.

Jeśli do tej pory nie zainwestowałeś w budowanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, okres bożonarodzeniowy to dobry moment na przetestowanie kampanii w Google AdWords i pozyskanie dodatkowego ruchu.

Na poniższym wykresie możesz zobaczyć częstotliwość wpisywania w wyszukiwarkę Google hasła „prezenty na święta”, która wzrosła już z początkiem listopada 2017. Polacy najczęściej planują zakupy świąteczne w pierwszej połowie grudnia – warto więc się śpieszyć z przygotowaniem kampanii (wg raportu Deloitte „Świąteczne badanie zakupowe 2016”).

Częstotliwość wyszukiwania hasła „prezenty na święta” w Google wzrasta z początkiem listopada,  źródło: Google Trends, listopad 2017

#Wskazówka: O czym pamiętać tworząc reklamę Google AdWords?

  • zadbaj o sezonową treść reklamy – używaj słów „prezenty”, „święta”, żeby przyciągnąć uwagę odbiorcy i wyróżnić reklamę spośród konkurencji. Przykład:

źródło: google.pl

  • pamiętaj o odpowiednim dopasowaniu reklam do słów kluczowych, wpisywanych przez konsumentów. Do tego celu wykorzystaj Planer Słów Kluczowych Google.
  • linkuj reklamę do kategorii z ofertą świąteczną, zamiast do całej oferty sklepu.
  • wyróżnij oferty specjalne – dodaj informacje o promocjach i rabatach, jak np. poniżej:

4. Uruchom kampanię na Facebooku

Zanim wykupisz płatną reklamę, sprawdź, czy korzystasz ze wszystkich możliwości dla sklepów internetowych, które udostępnia Facebook. Podstawową z nich jest sekcja Sklep, do której dodasz produkty ze swojej oferty, a następnie będziesz mógł oznaczać je w poszczególnych postach i reklamach. 

Poniżej znajdziesz linki do przydatnych instrukcji:

Przykład: Oznaczanie produktów w postach publikowanych na profilu marki skutecznie stosuje home&you (sklep z akcesoriami do dekoracji wnętrz). To połączenie możliwości atrakcyjnego pokazania produktów i zwiększenia sprzedaży poprzez odesłanie odbiorców do sklepu.

Oznaczania produktów ze sklepu w postach na Facebooku, źródło: home and you

#Wskazówka: Jak dodatkowo wykorzystać okres świąteczny dzięki reklamom na Facebooku?

Wzmożony ruch przed świętami to doskonała okazja do budowania i zwiększania grup odbiorców, które posłużą ci w przyszłości do tworzenia skuteczniejszych reklam.

Dlatego, jeśli zdecydujesz się na uruchomienie kampanii, upewnij się, że na stronie sklepu prawidłowo działa pixel  Facebooka – dzięki niemu zgromadzisz grupę osób, która odwiedziła witrynę. Grupa przyda się do lepszego tergetowania reklam i kierowania ich do odbiorców, którzy są zainteresowani Twoimi produktami, ale np. opuścili sklep.

Zwróć też uwagę na grupy niestandardowe zaangażowanych odbiorców. Za ich pomocą dotrzesz z przekazem do osób, które np. zaaregowały wcześniej na Twoją reklamę, kliknęły CTA, czy obejrzały wideo. Żeby przygotować grupy odbiorców, wejdź do Menedżera Reklam, a potem w zakładkę Odbiorcy.

 

5. Email marketing – walcz z porzuconymi koszykami

Jednym z powodów opuszczeń koszyków w sklepach internetowych jest rozproszenie użytkownika, który robiąc zakupy, przechodzi po prostu do innych witryn i zapomina o tym, że dodał coś do koszyka. Czasami też jest niegotowy do dokonania zakupu i chce zapisać pomysły na później lub porównać je z konkurencją.  

Dlatego oprócz tego, że wysyłasz mailingi z ofertą świąteczną, przypominaj klientom o czekających w koszyku produktach przy pomocy email marketingu. Tym sposobem zachęcisz ich do sfinalizowania zakupu, po opuszczeniu sklepu bez finalizacji transakcji.

Przykład: Wysyłanie maila z przypomnieniem niestety nie jest aż tak często spotykane. Dobrą praktykę można podpatrzeć np. w sklepie Duka.pl, gdzie po ok. 1 godzinie od dodania produktów do koszyka w skrzynce mailowej pojawia się wiadomość przypominająca: „Nie zwlekaj! Twoje produkty czekają w koszyku!”.

Mail przypominający o produktach pozostawionych w koszyku

#Wskazówka: O czym pamiętać, przygotowując maile z przypomnieniem?

W przypadku e-maili przypominających niezwykle ważny jest czas wysyłki. SaleCycle podaje, że maile wysyłane w ciągu 20 minut od opuszczenia koszyka mają największą konwersję (5,2%). Pamiętaj o personalizacji komunikatów, sprecyzowanym call to action oraz atrakcyjnym zaprezentowaniu produktów.

W zależności od tego, jak blisko świąt użytkownik odwiedził sklep (żeby zdążyć z dostawą na czas), stwórz serię wiadomości (1-3 maile). Np. pierwszy wyślij w ciągu 24 godzin, następny w ciągu 2 dni, a kolejny w ciągu tygodnia.

Mail wysłany do użytkownika z przypomnieniem o produktach dodanych do koszyka, źródło: Duka.pl

Obsługa klienta w sklepie internetowym


 

6. Zadbaj o wysoką jakość obsługi klienta

Nie tylko w okresie świątecznym konsumenci wymagają szybkiej i efektywnej obsługi klienta. Od tego, w jaki sposób i w jakim czasie odpowiesz na zapytania klienta, będzie zależało to, czy zdecyduje się na zakup w Twoim sklepie. Nie warto marnować tej szansy, bo jeśli odbiorca odniesie negatywne wrażenie, nie wróci do Ciebie przy innych okazjach.

Co ciekawe, najnowszy raport SAP Hybris Customer Insights 2017 „The dating game. Love and loss in the modern era” wskazuje, że 86% polskich konsumentów oczekuje odpowiedzi w ciągu 24h.

źródło: Raport SAP Hybris Customer Insights 2017 „The dating game. Love and loss in the modern era”

Dlatego w okresie świątecznym zadbaj o to, żeby pracownicy sklepu byli cały czas w pogotowiu i na bieżąco odpowiadali na wszystkie zgłoszenia i zapytania klientów. Nie bez przyczyny mówi się, że obsługa klienta to nowy marketing.


Pobierz poradnik: 80 elementów i funkcji dla każdego e-sklepu!

Pobierz ebook!


Na stronie internetowej umieść wszystkie niezbędne informacje: czas dostawy i jej koszty (najlepiej na stronie głównej i na podstronach z każdym produktem oraz w podsumowaniu zakupów), politykę zwrotów i gwarancji oraz FAQ z najczęściej zadawanymi pytaniami.

#Wskazówka: Na screenie poniżej możesz zobaczyć, jak sklep internetowy Feeby.pl stara się skrócić czas oczekiwania klienta na odpowiedź. Sklep oferuje kontakt z doradcą klienta w ciągu 28 sekund za pomocą wtyczki CallPage.

To sposób na przyśpieszenie kontaktu ze sklepem oraz zatrzymanie uwagi klienta na stronie, który przejrzał już kilka stron z produktami, ale jest np. niezdecydowany.

Przykład wykorzystania wtyczki CallPage w sklepie internetowym, źródło: feeby.pl

Przeczytaj też: Jak sklep internetowy Meble Bogart zwiększył jakość obsługi klienta?

Mam nadzieję, że znajdziecie wśród powyższych propozycji coś dla siebie. Życzę powodzenia w tym pracowitym czasie. Niech moc będzie z Wami! 🙂 

Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 7 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy
Wypróbuj za darmoUmów prezentację