Explore otherproducts
6 min

Google Analytics 4 vs. Google Analytics Universal: Najważniejsze różnice

Zmiany nie są łatwe. Odkąd Google wprowadził Google Analytics 4 (GA4) w październiku 2020 roku, marketingowcy na całym świecie podejrzliwie przyglądają się temu rozwiązaniu.

Agata Olbrycht
04.04.2023

Mimo że data zakończenia działalności Universal Analytics (UA) została ustalona na lipiec 2023 roku, nie wszyscy wdrożyli nowe narzędzie.

 Dlaczego? 

Ponieważ GA4 nie jest zwykłą aktualizacją poprzedniej wersji tego samego programu. Tak naprawdę zastosowano w nim zupełnie inną strukturę i logikę. Przejście na GA4 może być ekscytujące, o ile zapoznasz się z narzędziem i zrozumiesz, w jaki sposób działa. 

Przeczytaj ten artykuł — wyjaśnimy, czym jest GA 4 i dlaczego powinno się go używać.

Dlaczego stworzono GA4?

Od momentu wprowadzenia na rynek w 2012 roku, Universal Analytics towarzyszy każdemu marketingowcowi i specjaliście SEO. Jednak kilka lat temu lubiane i zaufane narzędzie znalazło się w ogniu krytyki związanej z kwestiami dotyczącymi prywatności, zwłaszcza od czasu upowszechnienia RODO i innych powiązanych przepisów. Zastosowane przez GA4 podejście „privacy first" odnosi się do tego, że program nie używa ciasteczek (cookies) ani nie zbiera adresów IP. Ponadto użytkownicy mają do wyboru więcej zaawansowanych opcji dotyczących przechowywania danych osobistych i zbierania informacji lokalizacyjnych.
 

GA 4 wykorzystuje AI i machine learning do gromadzenia i analizowania danych oraz wprowadza nową logikę i strukturę, a to przekłada się na korzyści dla użytkowników. 

Korzyści z używania GA4

GA4 stosuje kompleksowe wielokanałowe podejście i skupia się na podróży klienta, co ułatwia śledzenie aktywności zarówno na stronach internetowych, jak i w aplikacjach. Oznacza to, że zamiast rejestrować "sesje" na danym urządzeniu, Google Analytics zapisuje całą podróż użytkownika wykonywaną z użyciem różnych platform. Tak więc, na przykład, może on wykorzystać komputer stacjonarny do odwiedzenia strony, użyć telefonu do zakupu produktu i kontynuować interakcję z marką, ściągając w tym celu aplikację. Informacje ze wszystkich urządzeń będą przechowywane, monitorowane i zapisane w systemie raportowania.

Strumieniowanie danych (data streaming) pozwala zbierać i przechowywać informacje z wielu różnych stron internetowych w jednym miejscu. Daje to pełny obraz tego, jak ludzie wchodzą w interakcje z Twoją marką. „Interakcja" jest kluczowym terminem używanym w tym procesie, ponieważ monitorowane jest zachowanie indywidualnego użytkownika, a nie uogólnione dane związane z odsłonami.

Sprawdźmy, jakie są główne różnice między Universal Analytics i Google Analytics 4.

Google Analytics 4 vs. Google Universal

Nowy model pomiaru

Wspomnieliśmy, że w powszechnie stosowanej wersji Google Analytics monitorowane są „sesje". Zapewne termin ten jest Ci dobrze znany. Czym jednak różni się on od „zdarzeń" (events) i „parametrów" (parameters) mierzonych przez GA4? Otóż sesje to grupy interakcji wykonywanych na stronie internetowej, rejestrowane w określonym czasie. Oznacza to, że wiele odnotowanych odsłon, transakcji i zdarzeń może składać się na jeden rekord. Z kolei GA4 definiuje każdą interakcję jako pojedyncze, oddzielne zdarzenie. Ten sposób zbierania danych zapewnia bardziej szczegółowy wgląd w zachowanie użytkowników na każdym etapie podróży klienta.

Uproszone monitorowanie zdarzeń

W Universal Analytics (czyli GA3) również istnieje typ działania o nazwie "zdarzenie". Każde zdarzenie opisywane jest przez cztery parametry: Kategoria, Akcja, Etykieta i Wartość. Do nazwania tych parametrów wykorzystuje się Google Tag Managera.
 

Monitorowanie działań za pomocą Google Analytics 4 jest znacznie prostsze. Każde pojedyncze działanie, nazywane „zdarzeniem", składa się tylko z Nazwy i Parametru dostarczającego informacji dotyczących interakcji. Taki parametr może być przypisany automatycznie lub w niektórych wypadkach edytowany przez użytkownika. 

Oto przykład:

Zdarzenie: page_view

Parametry: Page_location, page_title

Nowy interfejs

Sam interfejs nie różni się aż tak bardzo od wersji GA3. Jednak wiele raportów zostało zastąpionych lub zmieniono ich nazwy. Do tych nowości trzeba się przyzwyczaić. Główna różnica polega na tym, że logika struktury interfejsu odpowiada strukturze cyklu życia klienta, co oznacza, że najważniejsze raporty mają nazwy: Pozyskiwanie, Zaangażowanie, Generowanie przychodu i Utrzymanie. Pomagają one marketerom szczegółowo analizować podróż klienta. Być może zauważyłeś, że „Utrzymanie” to nowy element w raportowaniu, a powszechnie używane „zachowania" zastąpiono statystykami związanymi z zaangażowaniem. Wszystkie te zmiany są zgodne z logiką „śledzenie użytkownika vs. śledzenie ruchu na stronie”.

 

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9212670 

Widoki a strumienie danych

GA3 dawał nam dostęp do różnych widoków zawierających np. zbiory surowych danych, wersje testowe lub widok główny ze zdefiniowanymi celami i konfiguracjami. GA4 natomiast zmienia strukturę z Konto>Usługa>Widok na Konto>Usługa>Strumień danych, skupiając się tym samym na prezentacji przepływów danych ze stron internetowych oraz aplikacji na iOS lub Android.

 

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/9304153?hl=en 

Bezpłatny eksport do BigQuery

BigQuery to bezserwerowe rozwiązanie (często nazywane „hurtownią danych"), które ułatwia przetwarzanie i analizowanie ogromnych zbiorów danych. Okazuje się bardzo przydatne, jeśli chodzi o analizę informacji zebranych za pośrednictwem GA. Dotychczas była to funkcja dostępna tylko dla klientów płacących za Google Analytics 360, ale GA4 umożliwia użytkownikom bezpłatne połączenie z tym narzędziem.

Przygotuj się do przejścia na GA4

Możemy podchodzić do GA4 sceptycznie, ale nie zmieni to faktu, że Universal Analytics od lipca nie będzie już przetwarzał danych. Zostało niewiele czasu, więc przygotuj swoją firmę do pracy z nowym rozwiązaniem. Pamiętaj, że UA i GA4 to dwa bardzo różne frameworki, więc zmiana nie będzie prosta; będzie wymagała inwestycji czasu i wysiłku

Oto kroki, które należy podjąć:

  • Dobrą praktyką jest jak najszybsze uruchomienie GA4 i używanie go równolegle z UA. Google Analytics 4 zbiera dane od momentu instalacji, więc zachowaj dane historyczne zgromadzone przy użyciu GA3. Możesz eksportować je do bazy danych i wykorzystać w przyszłości.
  • Przeprowadź audyt i zmapuj metryki, których używałeś, wykorzystując Universal Analytics.
  • Zacznij jak najszybciej zapoznawać się z funkcjami GA4, postępuj zgodnie z instrukcjami Google, aby skonfigurować narzędzie i zacznij tworzyć dashboardy.
  • Przeanalizuj, czy Twoje obecne pomiary mają przełożenie na rezultaty uzyskane w GA4. Uruchom oba narzędzia jednocześnie i porównaj wyniki. Jeśli zauważysz znaczące różnice, dostosuj ustawienia
  • Przeszkol swój zespół z obsługi Google Analytics 4.

Im szybciej zaakceptujesz, że weszliśmy w rzeczywistość, w której działania marketingowe są wspierane przez GA4 i zaczniesz się przygotowywać, tym lepiej. 

W CallPage przyjęliśmy takie podejście, dzięki czemu nasz widget jest zgodny z Google Analytics 4. Oznacza to, że po zakupie naszego produktu nie musisz się martwić o integrację z GA4 lub wybór odpowiednich ustawień dotyczących monitorowania zdarzeń. Tę pracę wykonaliśmy za Ciebie. 

Dowiedz się więcej: Jak skonfigorować integrację CallPage z Google Analytics 

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Zacznij generować leady sprzedażowe już dzisiaj.

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy