Explore otherproducts
5 min

Jak walczyć z zaniżaniem cen na rynku?

Nagle zauważasz, że Twoja konkurencja zaczyna niebezpiecznie zaniżać ceny produktów, które sprzedajesz, kierując na siebie całą uwagę klientów. Doskonale wiesz, że jeśli zdecydujesz się na taki sam krok, najprawdopodobniej na tym stracisz. Są jednak alternatywne sposoby, by klienci o Tobie nie zapomnieli.

Joanna Giętkowska
7.09.2017

Przede wszystkim zacznij od zbadania, czy istnieje realne zagrożenie, że konkurencja może odebrać Ci klientów po obniżeniu ceny. Jeśli nie, poza ciągłą obserwacją rynku, nie musisz podejmować radykalnych działań. Jeśli jednak istnieje takie ryzyko, spróbuj połączyć kilka alternatywnych strategii, które pozwolą Ci uniknąć wojny cenowej.

Zadbaj o doświadczenie zakupowe

Dla coraz większej grupy klientów istotne znaczenie przy wyborze sklepu ma doświadczenie zakupowe. Jeśli Twoja cena jest wyższa od tej u konkurencji, zadaj sobie pytanie, czy wystarczająca liczba klientów jest w stanie zapłacić więcej za inne korzyści kupienia produktu właśnie u Ciebie, np. dzięki intuicyjnej, przejrzystej stronie sklepu. Jeszcze lepiej, gdy zakupowi będzie towarzyszyć niesamowita opowieść, jak tutaj:

Zaoferuj wartość dodaną produktu

Poza doświadczeniem zakupowym możesz wyeksponować dodatkowe atuty zakupów w Twoim sklepie, np. zaproponować bezpłatne próbki produktów, wydłużoną gwarancję, bezpłatną wysyłkę, które zrekompensują nieco wyższą cenę produktu.

Zbuduj trwałe relacje

Masz spore zaplecze stałych klientów oraz partnerów biznesowych? Wykorzystaj to w działaniach marketingowych. Pozytywne opinie konsumentów i referencje pozwolą Ci zbudować silną pozycję sklepu, której nie pokona nawet najniższa cena u konkurencji.

Wprowadź monitoring cen

Ceny konkurencji zmieniają się bardzo dynamicznie. Aby być na bieżąco z tym, co dzieje się w Twojej branży powinieneś systematycznie monitorować internet . Otrzymujesz wówczas pełny przekrój rynku, dzięki czemu możesz przewidzieć ruchy konkurencji i nie dać się zaskoczyć. Co więcej, monitoring cen pozwoli Ci na ustalenie optymalnej polityki cenowej. Poniżej przykład zestawienia cenowego z panelu Szpiegomatu, dedykowanego narzędzia do monitoringu cen:

Walka ceną nie jest dobrym pomysłem. Jeśli stale walcząca niską ceną firma w ogóle osiąga sukces, jest to najczęściej wynik długoletnich działań i połączenia kilku strategii, np. zwiększenia produktywności w celu utrzymania niskich kosztów, skupieniu się na konkretnym segmencie rynku albo dostarczaniu produktu w wariancie podstawowym. Najlepiej jednak nie iść w ślady firm wypowiadających wojnę cenową, tylko wypracować własną, długoterminową taktykę, która umocni Twoją pozycję w branży.

Niebezpieczeństwo dla marek

Walka na ceny jest również groźnym zjawiskiem dla marek. Producenci z niepokojem obserwują zarówno pojawienie się tańszego zamiennika u konkurencji, jak i zaniżanie cen produktów we własnej sieci sprzedaży. Nie tylko spada zainteresowanie droższym asortymentem – cierpi na tym wizerunek całej firmy, pogarszają się relacje z partnerami biznesowymi.

To, co może w tej sytuacji zrobić producent, to wypozycjonować swój produkt tak, by wyróżniał się na tle konkurentów:

  1. Wybór grupy docelowej

Jeśli konkurencja wprowadza na rynek podobny produkt w niższej cenie, jest możliwe, że na początku zabierze producentowi część klientów. Jeśli niska cena jest strategią długoterminową, producent powinien przeanalizować rynek i wybrać najbardziej pożądaną grupę docelową, na której skupi się w swojej komunikacji marki. Jeśli poprawnie oceni sytuację i poprowadzi bezbłędnie kampanię marketingową, zyska rzesze przywiązanych klientów.

  1. Cecha wyróżniająca

Jeśli konkurentów wyróżnia cena, producent powinien postawić na inną cechę i wyeksponować ją podczas komunikacji marki. Już zmiana sposobu opowiadania o produkcie i postawienie na inne atuty może znacznie wpłynąć na jego postrzeganie, a w konsekwencji- na zwiększenie poziomu sprzedaży. Ważna jest też osobowość marki i nawiązanie do emocji. Dzięki tego typu działaniom producent ma szansę nawiązać długoterminową relację z klientem.

  1. Doświadczenie z marką

Dzisiejszy konsument ceni swój czas i wygodę. Jeśli producent zaoferuje swoim sprzedawcom takie udogodnienia jak dłuższe terminy płatności i profesjonalną obsługę, a klientom dłuższą gwarancję, możliwość bezpłatnej wymiany lub szybkiej naprawy, z pewnością zyska rzesze nowych klientów i lojalnych partnerów biznesowych.

  1. Spójna polityka cenowa

Najwięcej zyskują marki, których polityka cenowa jest spójna i na taką powinni stawiać właściciele marek. Brak kontroli sieci sprzedaży może skutkować zaniżaniem cen przez niektórych sprzedawców i pretensjami pozostałych, oczekujących w takiej sytuacji lepszych warunków handlowych. W najgorszym wypadku może dojść do wycofania produktu ze sprzedaży na rzecz tańszych zamienników.

Systematyczną kontrolę sieci sprzedaży umożliwiają narzędzia do monitoringu cen w internecie. Dzięki nim producent jest na bieżąco informowany o odchyleniach cenowych i może szybciej reagować na wszelkie nieprawidłowości, tym samym przeciwdziałając działaniom na szkodę jego branży.

Szpiegomat pomaga producentom i sprzedawcom ustalić optymalną politykę cenową poprzez monitoring cen. Narzędzie umożliwia monitorowanie porównywarek cenowych, stron aukcyjnych, a także sklepów internetowych konkurencji dla dowolnej ilości produktów. Producenci mają możliwość śledzenia naruszeń cenowych, otrzymując kontrolę nad siecią sprzedaży, natomiast sprzedawcy mogą porównywać ceny i dostępność produktów z konkurentami, wykorzystywać szanse rynkowe, a nawet wprowadzić pełną automatykę cenową dla swoich sklepów.


Pobierz teraz poradnik: 80 elementów i funkcji dla każdego e-sklepu!

Pobierz ebook!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy