<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=969660199772024&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">

Właściciele sklepów internetowych oczekują od użytkowników odwiedzających stronę konkretnego działania. Optymalizacja sklepu internetowego ma na celu doprowadzenie do sytuacji, kiedy jak najwięcej użytkowników dokonuje zakupu.

Żeby rozpocząć przygodę z optymalizacją, trzeba poznać kilkanaście pojęć, pozwalających na lepsze zrozumienie tego procesu. Dlatego przygotowaliśmy dla Was słownik, który wprowadza w świat optymalizacji sklepu internetowego.

 


Atrybut ALT

Tzw. opis alternatywny stosowany do opisu obrazków umieszczanych na stronach internetowych. Stosowanie ALT-ów wpływa na wyniki wyszukiwania i pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce.

 


Backlinks (linki przychodzące)

Linki prowadzące do strony z innych witryn internetowych. Linki przychodzące są jednym z czynników, wpływających na pozycję strony w wyszukiwarce.

 


Bounce rate (współczynnik odrzuceń)

Współczynnik odrzuceń mierzony jest liczbą osób, które zakończyły wizytę na 1 stronie witryny do liczby osób, które przeglądały więcej podstron. Współczynnik odrzuceń wskazuje na procent Internautów, którzy obejrzeli tylko 1 podstronę, po czym opuścili Twoją witrynę.

 


Pobierz darmowego Ebooka i dowiedz się już teraz jak zwiększyć konwersję na swojej stronie internetowej. POBIERAM

 


Call to action (wezwanie do działania)

Wezwanie do działania wyrażone w formie zdania w trybie rozkazującym, np. “Kup teraz!”, “Zamów”, “Zapisz się”.

 


Click trough rate (CTR)

Wskaźnik klikalności reklamy wyświetlanej w Internecie. Oznacza stosunek między liczbą kliknięć a liczbą wyświetleń reklamy.

 


Click map

Narzędzia, które rozpoznają kliknięcia użytkownika w elementy na stronie internetowej.

 


Conversion rate (współczynnik konwersji)

Współczynnik konwersji wskazuje na udział osób wykonujących pożądaną akcję (np. zakupienie produkt na stronie). CR wyrażony jest w procentach.


Liczba wykonanych akcji na stronie/liczba odwiedzających x 100%

 


Conversion rate optymalization (optymalizacja konwersji)

Praktyka polegająca na poprawianiu skuteczności strony pod kątem konwersji.

 


Cost per click (CPC)

Koszt, jaki ponosi reklamodawca za pojedyncze kliknięcie reklamy.

 


Cost per lead (CPL)

Koszt, jaki ponosi reklamodawca za pozyskany za pomocą reklamy lead  dane kontaktowe, np. adres e-mail, numer telefonu).

 


Customer lifetime value (CLV)

Pomiar wartości klienta, co w praktyce oznacza wyliczenie zysku uzyskanego na każdym kliencie.


Przykład: klient kupuje w sklepie soczewki w odstępach 3 miesięcy o wartości 50 zł, CLV wynosi 4*50 zł =200 złotych.

 


Cross-selling

Technika handlowa polegająca na sprzedaży produktu lub usługi klientowi powiązanej z innym zakupem.

 


Dynamiczna treść

Dostosowanie zawartości strony na podstawie zachowania użytkownika w trakcie poprzedniej wizyty.

 


Czy wiesz, że CallPage poprawi konwersję na Twojej stronie WWW o 75%?

 WYPRÓBUJ JUŻ TERAZ!


Fold line (linia zgięcia)

Linia wyznaczająca granicę pomiędzy widokiem strony internetowej w przeglądarce, bez konieczności przewijania (above the fold), a tym co znajduje się poniżej (below the fold).

 


Heatmap

Narzędzia, które rozpoznają ruch myszy lub gałek ocznych użytkownika, co pozwala na badanie zachowania użytkowników na stronie internetowej.

 


Keywords (słowa kluczowe)

Słowa lub całe wyrażenia, po których potencjalni klienci mogą trafić na stronę, szukając informacji o produkcie lub usłudze w Internecie.

 


Konwersja

Wykonanie przez internautę konkretnej akcji, wywołanej przekazem reklamowym, np. zapis do newslettera, pobranie dokumentu, rejestracja w e-sklepie.

 


Landing page

Strona docelowa, na którą trafia użytkownik po kliknięciu reklamy. W przeciwieństwie do zwykłej strony www, landing page charakteryzuje się prostą budową (brak menu, zakładek), dzięki temu skupia się maksymalnie na uzyskaniu jak największej liczby konwersji.

 


Lead

Jednostka (klient, firma), która jest potencjalnie zainteresowana skorzystaniem z oferty. Leadem nazywa się dane pozostawione za pomocą formularza na stronie www, które można wykorzystać w dalszym procesie marketingowo-sprzedażowym.

 


Lead generation

Metoda pozyskiwania klientów. W pierwszym etapie polega na pozyskaniu kontaktów osób, które są potencjalnie zainteresowane daną branżą, produktem, bądź usługą.  

 


Lejek konwersji

Graficzne przedstawienie procesu, który musi wykonać użytkownik, aby zrealizować założony przez nas cel. Lejek konwersji to najczęściej diagram w postaci trójkąta (szersza podstawa na górze), gdzie na najwyższym poziomie są goście witryny, czyli największa liczba. Natomiast na dole znajduje się poziom prezentujący ilość osób, która wykonała kluczowe transakcje.

 


Nowi użytkownicy

Liczba nowych użytkowników, która w wybranym okresie odwiedziła daną witrynę.

 


Powracający użytkownicy

Użytkownicy, którzy powrócili na daną witrynę w wybranym okresie.

 


Porzucone koszyki

Zjawisko polegające na dodawaniu przez użytkowników produktów do koszyka w sklepie internetowym i opuszczaniu sklepu bez dokończenia transakcji.

 


Responsive web design (RWD)

Sposób projektowania stron internetowych, które automatycznie dostosowują się pod urządzenia mobilne (smartfon, tablet).

 


Real time bidding (RTB)

Aukcje o pojedyncze powierzchnie reklamowe w czasie rzeczywistym na rynku reklamy odsłonowej.

 


Revenue per visit (RPV)

Średni przychód, który generują odwiedzający przy każdej wizycie w sklepie.

 


Segmentacja

Praktyka polegająca na grupowaniu klientów w oparciu o podobne cechy charakterystyczne. Pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i tym samym zapewnić bardziej spersonalizowane komunikaty na stronie.

 


Social proof

Referencje klientów , recenzje produktów i certyfikaty stanowiące dowód, że dana strona jest godna zaufania.

 


Średnia wartość zamówienia

Kwota na jaką jest składane przeciętne zamówienie.

 


Targetowanie behawioralne

Opiera się na analizie zachowań użytkowników i dobieraniu reklam do ich preferencji zainteresowań.

 


Targetowanie kontekstowe

Opiera się na wyświetlaniu reklam w kontekście określonych treści.

 


Up-selling

Technika handlowa polegająca na sprzedaży aktualnemu klientowi droższych produktów.

 


User experience

Satysfakcja użytkownika, jaką czerpie z interakcji z produktem lub systemem. Zasada ta wychodzi z założenia, że przyjemne doświadczenie użytkownika przysporzy nowych klientów.

 


Usability

Dziedzina zajmująca się funkcjonalnością stron internetowych. W zakres użyteczności stron wchodzą m.in. intuicyjna nawigacja, łatwy, czytelny dostęp do informacji, zrozumiały przekaz.