Zaloguj sięWypróbuj za darmo

PL

CallPage - Generuj więcej rozmów sprzedażowych i leadów z Twojej strony.

Generuj więcej rozmów sprzedażowych i leadów z Twojej strony.

Inicjuj rozmowy sprzedażowe z odwiedzającymi Twoją stronę, proponując im natychmiastowe połączenie poprzez callback. Domykaj więcej transakcji. Szybciej niż dotychczas.

Dowiedz się więcej

Wskaźniki marketingowe - 12 kluczowych KPI w marketingu, które warto mierzyć

Autor: Sergey Butko | Opuplikowano: 23.01.2020 | Czas czytania: 7m

Właściwie wyznaczone wskaźniki marketingowe mają istotny wpływ na wyniki firmy. Dostarczają one wiedzy o tym, jak działają określone elementy strategii i pomagają podejmować decyzje biznesowe. Dlatego ustalanie i monitorowanie kluczowych wskaźników efektywności powinno być wpisane w pracę managera każdego działu, również marketingu. Przedstawiamy najważniejsze wskaźniki marketingowe.

12 wskaźników marketingowych, tzw. marketing KPi, które warto mierzyć

  1. Ruch na stronie.
  2. Proporcja ruchu na stronie do pozyskanych leadów.
  3. Współczynnik konwersji.
  4. Proporcja leadów do klientów.
  5. Czas odpowiedzi działu sprzedaży.
  6. Koszt pozyskania leada.
  7. Koszt pozyskania leada z danego źródła.
  8. Przychód z leada z danego źródła.
  9. Procent sprzedaży z kanału internetowego.
  10. Wartość życiowa klienta (CLV).
  11. Zasięg  mediów społecznościowych i zaangażowanie użytkowników.
  12. Efekty email marketingu.

Tekst został zaktualizowany w maju 2020 r.


Co to jest KPI?

Według definicji KPI (ang. Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki efektywności, czyli mierniki działań, które podejmuje organizacja. Obserwując KPI, możesz mierzyć skuteczność marketingu, czyli np. zidentyfikujesz najbardziej efektywne działania, zmienisz lub poprawisz te nieskuteczne oraz zlokalizujesz problemy. 

Mierzenie KPI dostarcza również informację zwrotną dla pracowników na temat efektywności wykonywanej przez nich pracy. Odpowiednio wyznaczone mierniki marketingowe powinny stanowić podstawę każdej strategii.  

Czy warto mierzyć wszystkie wskaźniki marketingowe?

W marketingu internetowym można zmierzyć niemal wszystko. Dobór narzędzi analitycznych zależy jedynie od tego, jakie parametry chcemy obserwować. Jeśli wiemy jak je wykorzystać, będziemy w stanie zoptymalizować działania marketingowe, aby osiągnąć zakładane efekty.

Istnieje jednak ryzyko, że zgubimy się w gąszczu dostępnych informacji. Mierząc każdy aspekt wszystkich działań, stracimy czas i cel, do którego zmierzamy. Dlatego warto zacząć od ustalenia tego, jakie działania przybliżą nas do założonych celów oraz co konkretnie chcemy i możemy zmierzyć. 

Zatem, jak mierzyć skuteczność działań marketingowych?

Kluczowe wskaźniki efektywności w marketingu internetowym (przykład)

Na potrzebę przykładu, który pozwoli zobrazować, czym są wskaźniki KPI, przyjmij, że głównym zadaniem marketingu internetowego jest generowanie jakościowego ruchu na stronę internetową (firmy lub sklepu internetowego), zamienianie odwiedzających stronę w leady, a następnie leady w klientów. Można zobrazować to za pomocą schematu:

Jakie zatem KPI wyznaczyć, jeśli chcesz mierzyć efekty strony internetowej? Spójrzmy na najważniejsze wskaźniki marketingowe.

Wskaźniki KPI dla marketerów:

1. Ruch na stronie

Osoby odwiedzające stronę internetową to potencjalne leady, które mogą stać się klientami. Dlatego warto poznać ich lepiej i dowiedzieć się kim są, skąd są i dlaczego trafili na stronę internetową.

Te informacje pozwolą ustalić najważniejsze: czego odbiorcy chcą od twojej firmy. Wiedząc to, można przewidzieć ich potrzeby. Ruch na stronie to składowa wielu parametrów, które są mierzalne i powiązane z zaangażowaniem. Obejmują one:

  • Sesje
  • Użytkowników
  • Odsłony
  • Strony na wizytę
  • Średni czas sesji
  • Współczynnik odrzuceń

Jak widzisz, odpowiednio mierzone KPI marketingowe przynoszą wiele cennych informacji. Ruch na stronie zmierzysz za pomocą Google Analytics.


Sprawdź bezpłatne nagrania z webinarów i ucz się od najlepszych praktyków marketingu!Zobacz nagrania >


2. Proporcja ruchu na stronie do pozyskanych leadów

Efektywność marketingu mierzy także liczba która mówi, ile wszystkich osób odwiedzających stronę zostaje leadami? Ten współczynnik pokazuje, czy ruch na stronie jest wartościowy, czyli przekłada się na efekty sprzedaży.

3. Współczynnik konwersji

Twoja strona internetowa powinna pracować dla ciebie 24 godziny na dobę, przyciągając nowe leady i przeprowadzając je przez lejek sprzedaży. Ruch na stronie nie mówi wiele, ale jest niezbędny do obliczenia współczynnika konwersji. Współczynnik konwersji ma istotne znaczenie dla marketingu i sprzedaży, to jeden z najistotniejszych KPI w marketingu.

Dlaczego współczynnik konwersji jest ważnym wskaźnikiem efektywności? Przyjrzyj się podstawowemu schematowi generowania leadów, który wygląda tak:

Jeśli postarasz się zoptymalizować współczynnik konwersji, efekty strony internetowej mogą prezentować się następująco:

Duży ruch na stronie internetowej nie gwarantuje pozyskania większej liczby leadów, czy klientów. Może oznaczać, że odwiedzający stronę nie znajdują na niej tego, czego szukali lub nie mieli możliwości rozwiania swoich wątpliwości np. za pomocą maila lub drogą telefoniczną. Dlatego, aby poprawić efektywność marketingu, tak ważna jest jakość ruchu na stronie oraz wartość współczynnika konwersji.

4. Proporcja leadów do klientów

To bardzo istotny miernik. Pomaga ocenić, czy na ścieżce zakupowej klienta nie ma żadnych przeszkód.

Jeśli niewiele leadów zostaje klientami, można poprawić działania skupiające się na dojrzewaniu leadów (lead nurturing) lub obsługę przedsprzedażową, aby rozwiać obiekcje potencjalnych klientów i lepiej przygotować leady do podjęcia decyzji zakupowej.

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak pokonać obiekcje klientów

5. Czas odpowiedzi działu sprzedaży

Jakość leadów spada z mijającym czasem. W interesie marketingu jest, aby czas kontaktu działu sprzedaży z potencjalnym klientem był jak najkrótszy – licząc od wypełnienia formularza kontaktowego lub od przekazania kontaktu przez dział marketingu.

Pytanie brzmi: ile czasu zajmuje to w twojej firmie? Stąd w CallPage kładziemy nacisk na oddzwanianie do odwiedzających stronę w ciągu 28 sekund. Jeśli chcesz poprawić swoje wskazniki marketingowe, to poprawienie czasu odpowiedzi działu sprzezy jest tutaj kluczowe.

6. Koszt pozyskania leada

Następnym istotnym wskaźnikiem efektywności jest koszt pozyskania, czyli kwota wydana na pozyskanie leada. Może zawierać np. liczbę godzin poświęconych na generowanie leadów, wydatki na narzędzia marketingowe, czy też opłaty dostawców usług wspierających działania marketingu.

ODTWÓRZ BEZPŁATNE  NAGRANIA Z WEBINARÓW O MARKETINGU INTERNETOWYMSPRAWDŹ!

7. Koszt pozyskania leada z danego źródła

Mierniki marketingowe muszą być osadzone w kontekście. Sama liczba leadów niewiele znaczy i nie determinuje sukcesu kampanii internetowej. Dlatego działom marketingu zależy na wypracowaniu niskiego kosztu pozyskania leadów, żeby utrzymując odpowiednią marżę, osiągać znaczący wzrost.

Mierząc koszt pozyskania leada z różnych źródeł internetowych, można skupić się na działaniach, które są najbardziej korzystne dla biznesu i efektywniej inwestować budżet marketingowy. Dlatego jeśli zastanawiasz się, jak mierzyć skuteczność działań marketingowych, to do swojej listy „to-do” dopisz mierzenie kosztu pozyskania leada z podziałem na źródła.

8. Przychód z leada z danego źródła

Dobrze znać nie tylko koszt pozyskania leada, ale też szacunkową wartość sprzedażową każdego nowego leada. Wiedza ta pomoże przewidzieć przyszłą sprzedaż na podstawie oczekiwanego ruchu na stronie i współczynnika konwersji.

Ten wskaźnik KPI pomoże określić, skąd pochodzą najbardziej dochodowe leady. Dzięki temu można lepiej inwestować budżet marketingowy w wybrane kanały online.

9. Procent sprzedaży z kanału internetowego

Ten KPI jest często pomijany, ale stanowi ważną informację dla menadżerów działu. Zwiększając udział sprzedaży w działaniach marketingu internetowego, można pokazać wartość działu dla firmy i uzasadnić konieczność zwiększania inwestycji w ten dział.

Budowanie odpowiedniej strategii oraz realizowanie jej z właściwymi ludźmi i za pomocą nowych technologii, jest również kluczem do skalowania działań.

10. Wartość życiowa klienta (CLV)

Wskaźnik życiowej wartości klienta (CLTV, LCV, LTV ) to suma przychodów, jakie klient wygeneruje dla firmy przez cały okres trwania relacji. Wskaźnik CLV informuje, ile można zarobić na przeciętnym kliencie.

Najczęściej wymaga to porównania wartości klienta z kosztem pozyskania. Dzięki temu wiadomo, jak dużo można wydać na pozyskanie klientów tak, aby było to opłacalne. 

Wskaźnik CLV ma szerokie zastosowanie, ale przede wszystkim pomaga decydować, jaki budżet przeznaczyć na konkretne działania, np. na pozyskiwanie ruchu czy wsparcie posprzedażowe, aby firma była rentowna.

Przeczytaj:6 rzeczy, które musisz wiedzieć o Customer Lifetime Value

11. Zasięg  mediów społecznościowych i zaangażowanie użytkowników


Twoja strategia w zakresie mediów społecznościowych stanowi ogromną część Twoich działań marketingowych, ponieważ pozwala na dystrybucję treści i interakcję z obecnymi i potencjalnymi klientami. Ale ty już o tym wiesz, prawda?

Dobrym sposobem, aby ocenić ten KPI w marketingu jest śledzenie rozwoju kanałów w social mediach. Wszystkie serwisy społecznościowe mają wbudowane funkcje śledzenia i analizy, które sprawiają, że uzyskanie różnych informacji dot. wzrostu kanałów i zwiększenia zaangażowania jest niezwykle łatwe.

Możesz również śledzić zaangażowanie poprzez wskaźniki marketingowe, które określają konwersje leadów, konwersje klientów i procentowy udział ruchu internetowego związanego z Twoimi działaniami w mediach społecznościowych.

12. Efekty email marketingu

Email marketing jest wciąż jednym z podstawowych sposobów na kontakt z Twoimi klientami lub potencjalnymi kupującymi, oczywiście poza mediami społecznościowymi. Jako taka, każda kampania email marketingowa powinna być mierzona i analizowana z użyciem KPI marketing. 

Analiza strategii email marketingowej jest wieloaspektowa, jednak są wskaźniki marketingowe, które należy kontrolować na każdym etapie:

  • Wskaźnik dostarczalności
  • Rezygnacja z subskrypcji
  • Wskaźnik otwarć
  • Click Through Rate
  • Konwersja
  • Liczba przekierowań

Wskaźniki KPI – wzory

Wskaźniki marketingowe nie zawsze można odczytać po prostu patrząc na konkretne wyniki. Poniżej znajdziesz wzory, dzięki którym obliczysz wartość wspomnianych w tekście KPI w marketingu. Najważniejsze wskaźniki marketingowe oblicza się w następujący sposób:

Współczynnik konwersji

Do jego obliczenia pomocne jest mierzenie liczby wypełnionych formularzy kontaktowych, wykonanych telefonów lub maili przesłanych przez stronę internetową. Współczynnik konwersji obliczysz za pomocą wzoru: 

Koszt pozyskania leada

Ten KPi w marketingu oblicza się następująco:

Przychód z leada z danego źródła

*Suma przychodu przypisanego kanałom internetowym. Można obliczyć per źródło.

Proces sprzedaży z kanału marketingowego

Ten KPI marketingowy obliczysz następująco:

Wartość życiowa klienta

Istnieje wiele wzorów obliczania CLV. Jedna z prostych metod:


Przedstawiłem jedynie wybrane wskaźniki marketingowe, które mają zastosowanie w marketingu internetowym. Pamiętaj, aby ustalone w twojej firmie kluczowe wskaźniki efektywności, były skorelowane z celami biznesowymi, a także możliwe do mierzenia, monitorowania i osiągania. Teraz znasz już odpowiedź na pytanie, jak mierzyć skuteczność działań marketingowych.

Kolejnym krokiem jest wdrożenie narzędzia, które pozwoli szybko zmieniać leady w zadowolonych klientów. Tym narzędziem jest CallPage.

CallPage zwiększa konwersję z strony internetowej nawet o 75%. Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 7 dni!

Sergey Butko
Autor: Sergey Butko
23.01.2020

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż, ulepsz User Experience

Załóż konto przez GoogleZałóż konto przez e-mail
Kup lub anuluj w dowolnym momencie
Szybka konfiguracja w 5 minut
Plany już od 0 zł / miesiąc
CallPage 2021 | Wszelkie prawa zastrzeżone | Prywatność | Warunki | Bezpieczeństwo | +48 22 164 78 09 | +48 22 164 78 15

Produkt

CallPage 2021 | Wszelkie prawa zastrzeżone | Prywatność | Warunki | Bezpieczeństwo | +48 22 164 78 09 | +48 22 164 78 15