Explore otherproducts
8 min

Zasady skutecznej strony internetowej, czyli jak generować leady wykorzystując SEO

Bez wątpienia skuteczna strona internetowa to wizytówka firmy. Jej głównym zadaniem jest generowanie leadów. Strona powinna przyciągać klientów, zatrzymywać ich, zachęcać do dokonania transakcji, skorzystania z oferty i powrotu do niej. To najtańsza i najprostsza forma reklamy. Co musi zawierać, by była skuteczna? Jak SEO wpływa na sprzedaż? W jaki sposób zaprezentować stronę, żeby zarabiała? O tym poniżej.

Iga Katulska
16.12.2019

Skuteczna strona internetowa zarabia 24 godziny na dobę

Klienci mają dostęp do strony internetowej danej firmy cały czas. Funkcjonuje ona w internecie non stop, bez względu na święta, dni wolne od pracy czy porę dnia i nocy. Jeżeli dodatkowo ma ona przyciągać użytkowników, warto zainwestować w marketing internetowy.

Dbając o  pozycjonowanie, zwiększamy szanse na pozyskanie wartościowego ruchu. Dlatego tak ważne jest, żeby strona www była właściwie przygotowana. Skuteczna strona internetowa pozwala zaoszczędzić czas poświęcony na rozmowy z kontrahentami, na odpisywanie na ich maile czy odpowiadanie na pytania.

Umożliwia interakcję z klientem, zanim nawiąże on kontakt z kimkolwiek z firmy. Zarabia na przedsiębiorstwo, jest inwestycją na lata, ułatwia globalne dotarcie do klienta.

Dobra strona internetowa powinna być:

  • responsywna – klienci w dużej mierze korzystają ze stron internetowych za pomocą swoich smartfonów. Jak pokazują badania Gemius, użytkownicy smartfonów to silna grupa wśród internautów. Strona powinna dobrze wyglądać i być funkcjonalna zarówno na telefonie, tablecie i komputerze stacjonarnym. Urządzenia charakteryzują się różną wielkością monitora, dlatego należy zainwestować w responsywną wersję www. Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych ma też znaczenie dla Google, który już od dłuższego czasu prowadzi politykę mobile-first.

  • atrakcyjna – wizerunek jest bardzo ważny, strona dopracowana graficznie świadczy o profesjonalizmie marki, którą prezentuje. Klienci lubią proste i intuicyjne rozwiązania. Warto zadbać, by wizualnie www odpowiadała konkretnej branży. Nikt nie chce przecież tracić klientów w pierwszych sekundach ich styku ze stroną, tym bardziej jeżeli dodatkowo inwestuje w obecność swojej witryny w czołowych wynikach wyszukiwania.
  • użyteczna – klient, kompletując koszyk na stronie, potrzebuje wykonać jak najmniej ruchów, które spowodują zawarcie transakcji. Strona nie powinna ulegać częstym awariom, musi być czytelna i funkcjonalna. 
  • angażująca – jak generować leady? Choćby interesującymi treściami, które są w stanie przekonać klienta o profesjonalizmie danej marki, zachęcić go do zakupu, zainteresować.

PRZECZYTAJ:10 błędów, przez które twoja strona firmowa nie wspiera biznesu

Jak wzrost konwersji przełożyć na wzrost zysków?

Według Gemius aż 62% polskich internautów kupuje online. Co zrobić, by trafiali na stronę danej firmy i dokonywali zakupów? Odpowiedź nie jest prosta a generowanie ruchu na stronie to złożony proces. Można próbować łączyć działania reklamowe (np. Google Shopping) z działaniami SEO. W ten sposób zapewnimy stronie widoczność i zachęcimy użytkowników do jej odwiedzenia. Jednak dobra widoczność to nie wszystko. Kolejnym etapem jest zadbanie właśnie o konwersję.

Wzrost konwersji to wzrost zysków, jeśli założymy sobie odpowiednie cele i będziemy je realizowali. Prawidłowo dobrany cel konwersji eliminuje tak zwane puste ruchy na www. Dokonanie nawet małych zmian w witrynie może przyczynić się do wzrostu zysków firmy. Należy dokładnie przemyśleć, co chcemy by użytkownik zrobił po trafieniu na naszą stronę.

A później tak zoptymalizować grafiki, przyciski, belkę startową, różne elementy strony, jak i samą stronę internetową całościowo, aby klient dążył do realizacji naszych celów. Dlatego tak ważne jest, by kreacja kampanii marketingowych, które powodują wejścia na www, była spójna z tym, co następnie użytkownik zastanie na danej stronie. 

Skuteczna strona internetowa to taka, która realizuje założone cele. Może tym celem być sprzedaż usług czy produktów, a dla innej specyfiki biznesu jak najdłuższe czytanie bloga firmowego przez użytkownika czy pozyskanie dużej liczby komentarzy pod postami.

Optymalizacja konwersji to ciągły proces, to optymalizacja:

  • grafik
  • treści
  • buttonów z CTA
  • procesu zakupowego
  • nawigacji www
  • formularza kontaktowego

Konwersja może wzrosnąć z powodu najmniejszej zmiany, choćby nowego koloru przycisków czy zmiany rozłożenia poszczególnych elementów na belce startowej.  Jesteśmy w stanie stwierdzić,  co spowodowało tę zmianę,  wykorzystując specjalistyczne narzędzia analityczne np. Google Optimize, przeprowadzając testy A/B czy analizując dane z Google Analytics.

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ: 9 trików optymalizacji strony sklepu internetowego

Budowanie celu, a zachowania klienta

Ważne aby stawiać stronie takie cele, które pomogą w generowaniu leadów. Weźmy pod uwagę sklep z plakatami. Celem nie powinno być jak najdłuższe przebywanie klienta na www. Nie chodzi o to by się zainspirował, pooglądał, a plakat sam wydrukował lub kupił gdzieś taniej.

Załóżmy, że klient trafia na www z reklamy, na której widzi fragment pięknie urządzonego salonu. Wchodzi na stronę i dostrzega ten sam salon, którego głównym elementem jest konkretny plakat, który już chce mieć. Konsument musi być przekonany, że znalazł ten plakat w dobrej jakości, w dobrej cenie i że razem z szybką dostawą zamówi go właśnie tutaj.

A w procesie tworzenia koszyka podpowiemy mu jeszcze, że warto u nas kupić ramkę – ma do wyboru 3 kolory i łatwo może ją dorzucić do zakupów. Nie możemy klienta rozpraszać 10 różnymi ramkami, 20 promocjami na nie. Klient nie ma czasu, my również nie mamy czasu – chcemy, by dokonał zakupu. 

MOŻE CIĘ ZAINTERESOWAĆ:Dlaczego klienci porzucają swoje koszyki?

Zapisując się na newsletter dostanie zniżkę na kolejne produkty, w paczce może np. otrzymać kod promocyjny albo zaraz po dokonaniu transakcji możliwość dorzucenia czegoś do koszyka np. w ciągu godziny, by nie płacić dwa razy za przesyłkę.

Ważne by zrealizował cel, następnie możemy go “kusić” dalej, by realizował kolejne cele – czyli np. rozszerzył swoje zamówienie, polecił markę znajomym, polubił ją na social media. Nie można pozwolić klientowi na rozproszenie się, nie powinien mieć wielu okazji na rozmyślenie się i powodów do porzucenia koszyka. Celem jest dokonanie przez niego zakupu.

Powyższy klient może zrealizować wiele celów, ale jaki jest najważniejszy? Do czego marka dąży? Stworzenie dobrej strony internetowej wymaga  dokładnego przemyślenia jej. Realizację celów i tego, jak przebiega ścieżka zakupowa użytkownika, można zobaczyć na przykładowych danych z Google Analytics.

Nasza przykładowa ścieżka składa się z 7 etapów, gdzie użytkownik dodaje produkt do koszyka, wypełnia dane, wybiera opcje dostawy i płatności, aby na samym końcu złożyć zamówienie. Jak łatwo zauważyć na etapie koszyka było wygenerowanych ponad 13 tys. sesji, natomiast w etapie końcowym trochę ponad 1 tys.

I chociaż jest to bardzo dobry wynik, wyraźnie widać, że realizacja naszego celu, jakim jest dokonanie zakupu przez klienta, nie jest drogą prostą 🙂 Dlatego tak ważna jest świadomość zachowań użytkownika na stronie i takie przeprowadzenie go przez kolejne etapy, aby można było mówić o sukcesie.

SEO kluczem do zwiększenia sprzedaży

Jak generować leady za pomocą strony internetowej? Wiemy już co zrobić, by klient, który trafił na www został na niej i zrealizował nasze cele. Ale sama strona może również być tak zoptymalizowana, by klienci trafiali do niej, dzięki jej widoczności, a nie wyłącznie kampaniom zewnętrznym. Zyskanie wysokiej pozycji w Google zwiększa sprzedaż i buduje wizerunek lidera w branży. 

Kluczem do sukcesu, czyli zdobycia leadów, jest m.in. zwiększenie ruchu na swojej stronie. A przyciągnięcie większej liczby nowych użytkowników jest możliwe dzięki czołowemu miejscu w rankingu Google. Jest jednak kilka czynników, które warto uwzględnić na swojej stronie, aby było to możliwe.

Zadbaj o architekturę www, musi być ona czytelna dla algorytmów Google, dzięki którym strona będzie się odpowiednio wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Responsywność www oraz jej szybkie wczytywanie się to czynniki, które również nie możesz pominąć. Nie zapominaj o użyteczności i funkcjonalności swojej strony! Wysoka jakość witryny na pewno zostanie pozytywnie odebrana zarówno przez roboty, jak i samych użytkowników.

PRZECZYTAJ TEŻ: Konwersja na stronie internetowej – 6 błędów 

Daj się znaleźć swoim klientom

Jeżeli chcesz przyciągnąć na stronę internetową użytkowników z największym potencjałem zrealizowania konwersji, zastanów się, czego szukają w internecie i jak to jest związane z Twoim biznesem. Będzie to pierwszy krok do wytypowania fraz z największym dla Ciebie potencjałem biznesowym.

Czynnikiem, jaki należy uwzględnić, jest konkurencyjność fraz. Pamiętaj, że Twoja konkurencja internetowa może się znacznie różnić od tej w świecie rzeczywistym, a to właśnie z tą pierwszą rywalizujesz w wyszukiwarce.

Dobór słów kluczowych może sprawić trochę trudności, dlatego warto skorzystać z pomocy agencji SEO, która sprawnie przeprowadzi nas przez ten proces. Przed podjęciem współpracy można także samemu wstępnie się zastanowić, co ma dla nas największe znaczenie. Pierwszy krok to wybranie fraz sprzedażowych, które bezpośrednio nawiązują do naszej usługi czy głównego obszaru działalności.

Drugą kwestią są frazy blogowe, które mogą szeroko dotyczyć zagadnień związanych z naszym biznesem. Jeżeli nasz serwis będzie wypozycjonowany na dużą ilość fraz, zarówno sprzedażowych, jak i blogowych w obrębie danej branży, będziemy na wygranej pozycji. Dzięki temu strona ma szanse zostać zauważona przez potencjalnego klienta, niezależnie od tego, na jakim etapie podejmowania decyzji się on znajduje.

WARTO PRZECZYTAĆ: Dlaczego natychmiastowy callback generuje dodatkowe leady

Dobre praktyki pozycjonowania

Charakterystyczna dla procesu pozycjonowania jest umiejętność przewidywania i dostosowywania się do zmian algorytmów. Nie od dziś wiadomo, że Google ciągle wprowadza zmiany, które mogą się przełożyć na widoczność strony w wyszukiwarce, a co za tym idzie na pozyskiwanie leadów przez to źródło. Niestety nie ma prostej rady na to, jak przygotować się na większe zmiany.

Nie ma również nigdy pewności, jak konkretna strona zareaguje na wprowadzone nowości. Mimo wszystko warto na bieżąco śledzić wytyczne Google i dbać o swoją stronę pod kątem SEO.

Niezależnie od tego, jakie aktualizacje algorytmów nas czekają, warto stosować kilka dobrych praktyk pozycjonowania.

  • Słowa kluczowe są ważne, ale równie ważne jest ich naturalne występowanie.
  • Zadbaj o techniczne parametry strony – jej strukturę, szybkość ładowania i dostosowanie do mobile.
  • Postaraj się o wartościowe linki dla Twojej witryny – nie tylko ją wzmocnisz, ale także zyskasz dodatkowe połączenia, dzięki którym znajdą Cię użytkownicy!
  • Pamiętaj o użytkownikach – to oni ostatecznie kupują Twoje produkty, nie roboty Google.

Jak UX wspiera generowanie leadów?

Klienci oczekują konkretów. Postaraj się by na stronie internetowej firmy użytkownik bez względu na to, z jakiego urządzenia korzysta, potrafił szybko odnaleźć dane kontaktowe. Przedstaw mu informacje o swoich usługach, a nawet cenach.

Zastanów się, czego będzie szukał na www i pozwól jak najszybciej mu to odnaleźć. Jeśli użytkownik szybko i intuicyjnie może poruszać się po www, dokona na niej zakupu. Klienci są w stanie wydawać więcej pieniędzy na dany produkt, jeżeli otrzymają dobrą obsługę. O taką obsługę online dba właśnie UX. 

Generowanie leadów przez www wymaga ciągłej optymalizacji strony internetowej, wiedzy z zakresu SEO i UX oraz czasu poświęcanego na przemyślane działania. Generowanie leadów potrzebuje otwartego umysłu, testowania różnych rozwiązań oraz cierpliwego dążenia do trafnie założonych celów. Na pewno jest to gra warta świeczki. Uzyskanie pozycji lidera w swojej branży jest możliwe dzięki działaniom SEO.

CallPage wspiera biznesy w poprawie konwersji ze stron internetowych i generowaniu gorących leadów.  Zamów prezentację CallPage lub wypróbuj nasze narzędzie za dramo przez 7 dni.

Sprawdź inne artykuły

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • up lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy