Explore otherproducts
7 min

Reklama biura podróży – 5 sposobów na pozyskanie klienta

Przed wyjazdem konsumenci rezerwują noclegi na własną rękę lub szukają biura podróży, żeby wykupić wakacyjny wyjazd. Dzięki temu wiele problemów przestaje ich obchodzić, ponieważ biuro wszystko załatwi. Prowadząc biuro podróży, musimy natrudzić się i napracować, aby wśród konkurencji oferta naszego biura była najlepsza. Jak to zrobić? Przede wszystkim za pomocą reklamy usług turystycznych w Internecie. Nie wiesz jak powinna wyglądać reklama biura podróży? Ten post jest dla Ciebie!

Jarosław Walkowicz
15.02.2017

Wiedza = skuteczna reklama biura podróży

W 2015 roku KPMG opublikował raport, z którego wynika, że klienci uwielbiają możliwości, jakie daje Internet. 60% z nich porównuje ceny ofert turystycznych właśnie w tym medium. Aż 42% z nich, planując wakacje, korzysta z porównywarek ofert wyjazdowych. Zatem reklama biura podróży musi być obecna w internecie.

Kanał cyfrowy jest jednak nadal tym drugim, który daje nam wiedzę na temat ofert, jakości przejazdów, hoteli i cen. Pierwszym nadal pozostają rekomendacje najbliższych osób, przede wszystkim rodziny i znajomych.

Z Internetu także bardzo wiele informacji mogą uzyskać i właściciele turystycznych biznesów. Dzięki analizom raportów publikowanych każdego roku przez firmy związane z branżą można dowiedzieć się bardzo wiele o preferencjach urlopowiczów i o tym, jak powinna wyglądać reklama biura podróży.

W 2016 roku Polacy najczęściej podróżowali do Włoch, Chorwacji i Grecji. 64% osób zdecydowało się na przeloty samolotem, odchodząc od uciążliwych autokarów, a praktycznie co druga osoba wydała na wakacje więcej niż w roku ubiegłym. Średni czas, jaki spędzamy na urlopie, to 11 dni, ponadto  pociąga nas egzotyka.

Tajlandia, Wietnam, Japonia i inne egzotyczne kierunki są dla nas coraz większym magnesem. Wszystko dzięki, między innymi, okazyjnym cenom biletów. Biura podróży reklamy powinno zatem skupiać na atrakcyjnych dla klientów destynacjach.

Dla biur podróży ważne są też dane, kiedy konsumenci robią rezerwacje i jakich słów kluczowych szukają w Internecie. Aż 80% osób zaplanowało urlop nawet kilkanaście tygodni przed wyjazdem, często korzystając z ofert first minute, ponadto – klienci kochają wygodę! Dlatego też korzystają z hoteli o standardzie 4-, a nawet 5-gwiazdkowym. Promocja biura podróży powinna obejmować takie aspekty.

Uzbrojeni w tę wiedzę możemy zacząć myśleć o tym, jak przyciągnąć potencjalnych klientów do biura podróży. Reklama biura podróży powinna bowiem zaczynać się od wiedzy o grupie docelowej. 

medium_callpage_reklama_biura_podrozy_1_90ef21fca6.webp

1. Jak nas widzą, tak nas piszą – reklama biura podróży to także opinie

Gdy zdamy siebie sprawę z tego, jaką siłę ma jedna opinia opublikowana w sieci, to możemy złapać się za głowę. Klienci są aktywnymi uczestnikami dyskusji w sieci. Dlatego każda wpadka biura wpływa na reputację. Inwestując w reklamy biura podróży, powinno się przede wszystkim skupić na tym, jak jest ono postrzegane.

Opinie ustnie przekazywane wśród znajomych i rodziny są mniej groźne niż te, które publikowane są w social mediach, na stronach z porównywarkami ofert, czy też forach. Przeszukiwanie tego typu miejsc to praca uciążliwa dla jednej osoby, więc na pomoc przychodzą narzędzia do analizy i monitoringu treści, takie jakBrand24 czy SentiOne. 

Po co wykorzystywać narzędzia do monitoringu w usługach turystycznych? Pozwalają one wychwycić wszystkie opinie, które pojawiają się na nasz temat w Internecie i odpowiednio szybko na nie zareagować.

W każdym biznesie, a już szczególnie w usługach, ważne jest coś, co zwiemy doświadczeniami klienta. Customer Experience oraz zarządzanie tym czynnikiem ma ogromny wpływ na odbiór marki przez naszych odbiorców. Biuro podróży reklamy powinno uzależniać od opinii i odczuć klientów i dostosowywać do nich komunikację.

Walt Disney doprowadził ten element do perfekcji. Współczynnik klientów powracających do jego parków rozrywki wynosi około 70%. Taki wskaźnik to marzenie niejednego biznesmena! 

Customer Experience (CX) to suma wszystkich wrażeń, jakie odnosi klient we wszystkich możliwych kanałach kontaktu i punktach styku z marką, przez cały okres trwania jego relacji z firmą. Mówiąc inaczej, to suma doświadczeń, które wpływają na postrzeganie firmy przez konsumenta.

Gdy zdamy sobie sprawę, w których miejscach styku z firmą konsument napotyka problemy lub jego doświadczenia nie są takie, jakich byśmy oczekiwali, będziemy mieli możliwość wyeliminowania tych elementów.

W przypadku wyjazdów, takich negatywnych punktów styku może być bardzo wiele. Decydując się na prowadzenie biznesu związanego z turystyką, CX musi być naprawdę wyjątkowe.

Wracając do analizy Internetu, musimy zauważyć, że każdy negatywny komentarz to nie tylko informacja, że coś było nie tak, to także okazja do naprawienia błędu, aby nie powtórzył się on w przyszłości. To także możliwość kontaktu z klientem, gdyż w wielu przypadkach możemy dodać swój komentarz w dyskusji.

Czasem przyznanie się do błędu, przeprosiny i jakaś mała gratyfikacja bardzo pomagają. Najważniejszym jednak elementem, jaki sprawi, że klienci skorzystają z naszej oferty ponownie, jest właśnie wyeliminowanie problemowych elementów, które doprowadziły do nieprzyjemnego zdarzenia.

Odpowiadając na pytanie „jak reklamować biuro podróży”, można też pochylić się właśnie nad negatywnymi opiniami i czerpać z nich inspiracje.

2. Jak promować biuro podróży? Wyeliminowanie pośredników

W branży turystycznej pośrednicy zarabiają, „zbierając” część marży. Hotele i motele, które chcą bezpośrednio przyciągnąć odwiedzających ofertą, po prostu oferują wartości dodane, których nie ma na popularnych portalach OTA.

Przykładowo, The Castle Hotel & Spa gwarantuje gościom, rezerwującym pokój z bookingu, zniżkę w wysokości 15% na następny pobyt kupowany z pominięciem pośredników. Podobne działania można wprowadzić w przypadku klientów, którzy już raz skorzystali z oferty biura podróży. To też swego rodzaju reklama biura podróży.

Osoby, które są w naszej bazie, mogą otrzymać zniżkę na kolejną wycieczkę, ale też można zaproponować im inny gratis lub bonus, wszystko zależy od naszych możliwości.

Pozbycie się z „łańcucha pokarmowego” tego czynnika sprawia, że dużo łatwiej możemy decydować o cenie i wartościach dodanych. Czasami dla klienta ważne będzie to, aby zarezerwować miejsce w dobrej cenie z opcją all inclusive.

Niestety, jest też druga strona medalu. Portale będące porównywarkami ofert, przez które można dokonać płatności i rezerwacji, są dla funkcjonowania biznesu niezbędne i potrzebne. Dlatego warto walczyć o powrót klienta bezpośrednio do nas. A nuż klienci dla biura podróży po prostu do nas wrócą.

Niech ich druga rezerwacja odbędzie się na naszej stronie lub w naszym punkcie obsługi. Korzystajmy z narzędzi e-marketingu, aby osiągnąć ten cel. Polacy robią rezerwacje nawet kilkanaście tygodni przed wyjazdem.

Posiadając bazę klientów oraz informację o ich podróżach, datach ich wyjazdów, mamy podwaliny pod stworzenie świetnych kampanii reklamowych biura podróży. Korzystając z rozwiązań marketing automation, możemy ustalić, że system sam będzie wysyłał kreację z najlepszą ofertą na kilkanaście tygodni wcześniej. Jeśli turysta X leciał na wakacje w lipcu, to już pod koniec kwietnia może otrzymać specjalną ofertę rabatową, przygotowaną specjalnie dla niego. I to jest właśnie dobra reklama biura podróży!

Uprzedźmy konkurencję. Szczególnie, że cena nadal gra dla kupujących główną rolę podczas wybierania wyjazdu.

3. Reklama biura podróży  content marketing i pozycjonowanie

Przeszliśmy przez dwa punkty, które dotyczą przede wszystkim kontaktu z klientem i jego doświadczeń z naszą marką. Teraz dochodzimy do etapu związanego z contentem, który jest bardzo ważny podczas wyszukiwania ofert i podczas promowania biura podróży.

Duże biura mogą pozwolić sobie na wiele domen i tworzenie podstron z opisami i tekstami zawierającymi najważniejsze słowa kluczowe. W 2013 roku itaka.pl miała ponad 21 tysięcy fraz, podobnie było z Neckermannem, mali pośrednicy zaś – tylko około 1200.

To ogromna różnica. Content jest więc naszym głównym sprzymierzeńcem, który ma przemycić w treści nie tylko wiedzę potrzebną dla klientów, ale także słowa, jakie wpisywane są w wyszukiwarkach. To podstawa reklamy biura podróży.

Znając dane z przybliżonych wyżej raportów, skupmy się na przygotowaniu odpowiednich opisów wyjazdów oraz obiektów. Skorzystajmy z tagów, które są ważne. „Tanie wycieczki Egipt”, „Egipt last minute”, „gdzie na wakacje 2021” to tylko przykładowe frazy, które mogą być dla nas ważne.

Warto podczas tworzenia tekstów na stronę, przygotowywania opisów, posłużyć się Google TrendsGoogle Analytics, Google Search Console oraz wspomnianymi wcześniej narzędziami do analizy słów kluczowych związanych z marką.

W przypadku strony związanej z branżą turystyczną, ważne są wszystkie elementy związane ze słowami. „Wczasy”, „Opinie”, „Tanie Bilety”, „Grecja”, „Chorwacja” itd. Naprawdę warto przejrzeć strony największych pośredników i operatorów, ponieważ nawet takie drobiazgi, jak oddzielne opisy oferowanych hoteli, czy wypożyczalni samochodów mają znaczenie, gdy w grę wchodzi skuteczna reklama biura podróży.

Słowa kluczowe można „ukryć” praktycznie w każdym tekście i nie musi być napisany w sposób nachalny. Nie ma co wierzyć, że dobrej jakości opisy i teksty będą kosztować 10-20 zł. Dobry copywriter będzie się cenił, ale efekty jego pracy będą widoczne. Pozostając jeszcze przy stronie i jej zawartości, w erze content marketingu bardzo często mówi się o prowadzeniu blogów, w przypadku reklamy biura podróży to element wręcz niezbędny.

Dlaczego? Wpisy na temat najładniejszych miejsc, które można zwiedzić w danym kraju, atrakcji oferowanych w punkcie podróży, poradniki na temat zwiedzania, a nawet proste poradniki na temat podróżowania samolotem to niezbędniki, w których może się „kryć” reklama biura podróży i call to action.

Na koniec jeszcze jedna ważna rada – nie zamykajmy się tylko na rodzimych klientów. Czesi, Rosjanie, Niemcy i Anglicy to także nasz target, co dobrze widać, przeglądając strony konkurencji oraz czytając niektóre opinie pod oferowanymi wyjazdami.

Dla wielu zagranicznych gości nasze propozycje są bardzo atrakcyjne. Co za tym idzie, trzeba pokusić się na stworzenie strony nawet w kilku językach.

Content to także opinie i oceny, które naszym atrakcjom wystawiają osoby korzystające z oferty. Wiele z nich szczegółowo opisuje miejsce, wytyka jego plusy i minusy. To nie tylko dobry system rekomendacji dla innych osób, ale i informacja dla nas, czy wszystko jest w porządku.

Czasem bowiem nie mamy możliwości sprawdzenia wszystkich elementów związanych z wyjazdem.

4. Oferowanie usług dodatkowych to też reklama biura podróży

Wyszukiwarka pokoi hotelowych, wypożyczalnia samochodów, a nawet porównywarka biletów lotniczych wraz z możliwością ich zamawiania to praktycznie standardowe elementy stron biur podróży.

Osoby szukające rozrywki, wypoczynku, wakacji często dzięki sprawdzonym pośrednikom rezerwują wyjazdy służbowe, wycieczki objazdowe, wypady typu city break, czyli zwiedzanie i shopping w jednym lub po prostu krótki wyjazd do innego miasta.

Rozwijanie oferty i dopasowywanie jej do oczekiwań klientów to podstawa działalności biznesu turystycznego i promocji biur podróży. Tylko w ten sposób możemy konkurować z innymi oferentami. Ostatnio modne stały się wyjazdy dla singli lub children free, widać więc, że rynek nadal się rozwija i idzie w kierunku dopasowania do klienta.

Analizujmy trendy, żeby przygotować spersonalizowane oferty.

medium_callpage_reklama_biura_podrozy_3_0d1e98ffdd.webp

5. Jak reklamować biuro podróży? Szybki kontakt telefoniczny!

Wspomniany na początku tekstu raport pokazuje, że 39% Polaków ceni sobie możliwość rezerwacji wyjazdów przy pomocy rozmowy telefonicznej. Kontakt tego rodzaju jest bardzo ważny w procesie zamawiania usług związanych z wypoczynkiem. Reklama biura podróży to jedno, ale tak naprawdę ostateczny kontakt z klientem przesądza, czy wykupi on daną wycieczkę.

Ankietowani klienci wybierają go przede wszystkim dlatego, że mogą w łatwy i szybki sposób dowiedzieć się wszystkich interesujących ich informacji. Pytania o lokalizację, dojazd, wsparcie pracowników biura podróży to jedne z podstawowych kwestii, jakie najczęściej poruszane są podczas tego typu rozmów.

Warto więc skorzystać z rozwiązań, które pozwalają skierować potencjalnych klientów do naszych handlowców. Jednym z tego typu rozwiązań jest pop-up, który informuje przeglądającą stronę osobę, że w każdej chwili może do niej zadzwonić pracownik biura.

W ten sposób tworzymy lejek sprzedażowy, który pozwala „przechwycić” zainteresowane ofertą osoby.

Druga ważna rzeczą jest takie umieszczenie najważniejszych danych kontaktowych w widocznych miejscach. Nie tylko w stopce, czy też na górze strony, ale także w zakładkach z ofertami. Przycisk „szybkiego kontaktu” to coś, co pozwoli zagubionemu turyście szybko odnaleźć drogę do sprzedawcy. Nie chodzi tylko o to, jak reklamować biuro podróży, ale także o to, aby ułatwić potencjalnym klientom znalezienie interesujących ich informacji.

Na koniec warto jeszcze zwrócić uwagę na pracę i kompetencje BOK, aby klient nie był zawiedziony kontaktem ze sprzedawcą. Szkolenia nie tylko z zakresu oferty biura, ale także interpersonalne, mogą w tym pomóc.

O sposobach pozyskiwania klientów w branży turystycznej można napisać bardzo wiele. Należy pamiętać, że nadal dla wielu z nas ważna jest cena. I chociaż zdarzają się osoby, które chętnie biorą kredyty na wakacje marzeń, to średnio na wyjazd przeznaczamy około 3 tysięcy złotych na osobę.

Skupmy więc nasze wysiłki na popularnych kierunkach, odpowiednich progach cenowych, wysokiej jakości doświadczeniach klienta i wartościach dodanych. Dzięki temu dużo łatwiej przyjdzie nam osiągnąć sukces.

Strona Twojego biura podróży ma niską konwersję? Narzędzie typu callback poprawi Twoje wyniki.

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy