Explore otherproducts
7 min

9 trików optymalizacji strony sklepu internetowego

Prowadzisz sklep internetowy, więc twoim celem zawsze będzie zwiększenie sprzedaży. Optymalizacja strony sklepu internetowego pod kątem konwersji, to podstawa, żeby osiągnąć zamierzony cel. W tym artykule znajdziesz proste triki, które stosują największe sklepy internetowe, żeby zwiększyć konwersję. Mam nadzieję, że znajdziesz na naszej liście coś dla siebie!

Paulina Józwik
18.05.2017

1. Personalizuj komunikaty na stronie.

Na początek zwróć uwagę na sposób stosowany przez Zalando, czyli personalizację komunikatów na stronie. Kiedy użytkownik odwiedza ten sklep po raz pierwszy, strona główna, którą widzi, składa się z 3 kategorii: kobiety, mężczyźni i dzieci.

Wybór kategorii podczas pierwszej wizyty w Zalando. źródło: www.zalando.pl

Jeśli podczas tej pierwszej wizyty użytkownik wybierze kategorię „Kobiety”, przy każdej kolejnej, treści na stronie głównej dopasują się wg wybranej kategorii.

Treść na stronie głównej dopasowana na podstawie zachowania i wyborów użytkownika podczas pierwszej wizyty w sklepie. źródło: www.zalando.pl

Do zapamiętania:

  • Dzięki temu zabiegowi zaprezentujesz potencjalnym klientom rzeczy, którymi są najbardziej zainteresowani. Użytkownicy będą swobodniej poruszali się po stronie, bez konieczności „przedzierania się” przez produkty, które ich nie interesują. W ten sposób ułatwiasz im podjęcie decyzji, a co z tym idzie, masz szansę na zwiększenie konwersji.

2. Informuj o bezpłatnej dostawie.

Oferowanie darmowej dostawy jest jednym ze sposobów na walkę z tzw. zjawiskiem porzuconych koszyków w sklepach internetowych. Jeśli oferujesz darmową dostawę, informuj o tym odwiedzającego sklep od momentu, kiedy pierwszy raz trafi na stronę.

Przyjrzyj się, jak to robił swego czasu Zappos. Po pierwsze: umieszczał informację o darmowej dostawie na stronie głównej w taki sposób, że jest to pierwsza rzecz, która rzucała się w oczy po wejściu do sklepu (znajdowała się na górnym pasku).

Wyróżniona informacja o darmowej dostawie na stronie głównej sklepu Zappos. źródło: www.zappos.com 

Po drugie: ta sama informacja pojawia się zawsze na każdej podstronie z produktem, bezpośrednio pod wyróżnioną ceną.

Po trzecie: sklep przypomina o darmowej dostawie w podsumowaniu zamówienia.

Co w przypadku, kiedy nie możesz oferować bezpłatnej dostawy? Podejdź do tego transparentnie i informuj użytkownika o kosztach jak najczęściej. Jeśli tego nie zrobisz, kupujący będzie zaskoczony i może poczuć się oszukany, szczególnie jeśli informacja o kosztach pojawi się dopiero w ostatnim kroku składania zamówienia.

Jeśli oferujesz darmową dostawę dopiero po przekroczeniu określonych kosztów zamówienia, zachęcaj klientów do uzyskania tego progu. Tego typu trik wykorzystuje np. Office Depot, pokazując użytkownikowi informację, ile jeszcze brakuje mu do uzyskania darmowej dostawy.

Przykład pokazujący, jak zachęcić klienta do dodania większej liczby produktów do koszyka. 

Do zapamiętania:

  • 58% użytkowników porzuca koszyk w sklepie internetowym z powodu wysokich kosztów dostawy (źródło: UPS.com). Dlatego warto jak najwcześniej i jak najczęściej informować o kosztach dostawy osoby odwiedzające twój sklep.

3. Zbieraj dane kontaktowe odwiedzających.

Jeśli jeszcze nie zbierasz danych kontaktowych na stronie – zacznij to robić jak najszybciej!  Zbieranie danych jest jednym z najważniejszych celów do realizacji na stronie. Jak to robią największe sklepy?

Np. Zalando umieszcza na każdej podstronie specjalny formularz z możliwością dołączenia do grupy subskrybentów, gdzie w zamian za pozostawienie danych użytkownik zniżkę na pierwszy zakup.

Przykład formularza zapisu do spersonalizowanego newslettera. źródło: www.zalando.pl

Do zapamiętania:

  • Oprócz głównej konwersji, jaką jest dokonanie zakupu na stronie internetowej sklepu, trzeba dbać również o dodatkowe konwersje, np. zapis do newslettera.
  • Zbieranie bazy mailowej pozwala na wspomaganie sprzedaży, np. dzięki temu będziesz mógł wysyłać użytkownikom maile z przypomnieniem o dodanych do koszyka produktach, promocjach, zniżkach itp.

4. Podkreślaj unikalną wartość.

Unikalna wartość oferty powinna wskazywać, dlaczego użytkownik ma skorzystać z twojego sklepu, a nie przejść do konkurencji. Inspiracją w pokazywaniu wartości może być Zalando.

Kiedy potencjalny klient trafia na stronę główną sklepu, od razu widzi 3 najważniejsze zalety oferty (oczywiście oprócz ciekawej oferty ubrań):

  • Bezpłatna infolinia
  • Przesyłka i zwrot gratis
  • 100-dniowe prawo zwrotu

Value Proposition w wykonaniu Zalando. źródło: www.zalando.pl, 2016.

5. Wykorzystaj up-selling i cross-selling.

Większość dużych sklepów stosuje cross-selling i up-selling. Z pierwszą metodą spotykasz się, kiedy np. kupujesz koszulę i sklep od razu oferuje zakup całego zestawu – dobiera rzeczy, które pasują do tej koszuli oraz pokazuje propozycje na podstawie zakupów innych klientów.

Natomiast z up-sellingiem masz do czynienia podczas oglądania produktów, gdy np. znajdujesz się na podstronie z laptopem za 2500 zł, a sklep wyświetla ofertę z droższym sprzętem o wyższej jakości.

Przykład cross-sellingu w wykonaniu OfficeDepot, źródło: www.officedepot.com

Takie działania niekoniecznie zwiększają współczynnik konwersji, ale poprawiają średnią wartość jednej konwersji (czyli średnią wartość zamówienia), co dla sklepu internetowego bez wątpienia jest ważne.

Do zapamiętania:

  • Celem techniki cross-sellingu jest przypomnienie klientowi o produktach, które mogą mu się przydać, ale np. o nich zapomniał. W ten sposób zamiast kupić je u konkurencji, dokona zakupu w twoim sklepie.
  • Celem techniki up-sellingu jest uświadomienie klientowi istnienie lepszej wersji produktu, którego szuka i zachęcenie go do rozważania droższej opcji.

6. Umieszczaj recenzje produktów.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że podejmujemy decyzje zakupowe na podstawie opinii i recenzji innych, zarówno znajomych, jak i tych znalezionych w internecie. Każdy, kto kupuje online, czyta recenzje na temat produktów.

Dlatego, jeśli to tylko możliwe, pozwól na ich zamieszczanie bezpośrednio na stronie każdego produktu. Im więcej wartościowych opinii, tym mniejsza szansa, że użytkownik wyjdzie ze strony w poszukiwaniu dalszych informacji (co w konsekwencji może go doprowadzić do konkurencji).

Przykład recenzji produktów na podstawie Office Depot. źródło: www.officedepot.com 

Do zapamiętania:

  • Recenzje produktów należą do tzw. społecznych dowodów słuszności (ang. social proof), które wpływają na wzrost konwersji na stronach internetowych poprzez budowanie zaufania i wiarygodności.

Dowiedz się, co powinna zawierać strona www Twojego sklepu internetowego!

Pobierz ebook!


7. Oferuj pomoc

Jednym ze sposobów na zwiększenie konwersji jest oferowanie użytkownikowi możliwości kontaktu z obsługą sklepu. Może to być możliwość porozmawiania na żywo za pomocą czatu, rozmowy telefonicznej, darmowego zamówienia rozmowy zwrotnej lub wysłanie wiadomości e-mail.

Oferta bezpośredniego kontaktu w wykonaniu Zappos. źródło: www.zappos.com

Do zapamiętania:

  • Oferowanie możliwości bezpośredniego kontaktu z obsługą sklepu przede wszystkim buduje zaufanie wśród kupujących. Po drugie, podczas kontaktu obsługa może rozwiać wątpliwości zainteresowanego i przekonać go do dokonania zakupów.

8. Upraszczaj dokonanie zakupu

W ciekawy sposób rozwiązuje to sklep Office Depot, gdzie użytkownik ma do wybory kilka opcji realizacji zakupów: może zalogować się do swojego konta (za pomocą loginu i hasła lub przez social media), założyć nowe konto lub skorzystać z zakupów jako gość bez konieczności rejestracji.

Kilka możliwości na dokonanie zakupu w Office Depot. 

Do zapamiętania:

  • Użytkownicy nie zawsze są gotowi do tego, żeby założyć konto w twoim sklepie. Jeśli nie będą mogli dokonać zakupu bez tego, szybciej opuszczą sklep. Jeśli dasz im wybór, masz szansę na kolejną konwersję!

9. Buduj napięcie

Zappos to bez wątpienia sklep, z którego inspiracje można czerpać garściami. Ciekawym trikiem stosowanym przez ten sklep jest informowanie użytkownika o dostępności wybranego produktu, np. „Zostały tylko 2 w magazynie”. To prosty sposób na przyśpieszenie podjęcia decyzji przez odwiedzającego.

Zappos stosuje trik z informacją o liczbie aktualnie dostępnych egzemplarzy danego produktu. źródło: www.zappos.com

Do zapamiętania:

  • Podanie informacji o kończących się zapasach w sklepie sprawi, że klient sięgnie do swojego portfela szybciej.

Wyciśnij 100% ze swojej strony internetowej. Zwiększ konwersję korzystając z CallPage, narzędzia generującego wartościowe leady ze stron www. Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 14 dni!
 

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy