Explore otherproducts
8 min

50+ narzędzi analitycznych dla każdego marketera

Nie ma wątpliwości, że istotą marketingu jest osiąganie celów biznesowych. Aby podejmować właściwe decyzje, marketerzy muszą mierzyć efekty podejmowanych działań. Niektórzy nawet mówią, że analityka i mierzenie wskaźników to jest to, co w marketingu najważniejsze. Zgadzam się z tym! Bez analityki nie sprawdzisz, jak poszczególne działania wpływają na wyniki. Nie wiedząc, które działania odnoszą pożądany efekt, nie podejmiesz trafnych decyzji biznesowych i nie stworzysz odpowiednich planów. Bez trafnych decyzji każdy biznes szybko traci rentowność i bankrutuje.

Sergey Butko
12.10.2017

Dlatego wykorzystaj możliwości, jakie dają dostępne narzędzia analityczne służące do zbierania danych analitycznych i ich prawidłowej interpretacji. Przyda Ci się w tym lista zawierająca narzędzia analityczne wspierające codzienną pracę marketerów.


Ten artykuł został zaktualizowany w listopadzie 2020 r.


Lista narzędzi analitycznych dla marketera została podzielona na 4 kategorie:

W artykule znajdziesz też opinie i wskazówki ekspertów: Szymona Słowika, Macieja Dobkowicza, Kingi Odziemek oraz Jakuba Zięciny. Mam nadzieję, że czytając nasz artykuł poświęcony narzędziom do analizy marketingu znajdziesz tutaj coś dla siebie!


I. Narzędzia analityczne do analizy strony internetowej

1. ChartBeat – to narzędzie analityczne analizuje zaangażowanie użytkowników w treści na stronie internetowej. Pozwala optymalizować serwisy pod kątem zachowania użytkowników na stronie. To narzędzie analityczne jest przydatne szczególnie w przypadku rozbudowanych serwisów i portali z dużą liczbą treści (magazyny, czasopisma, blogi). 

PŁATNE


 2. Crazy Egg – umożliwia sprawdzenie zachowanie użytkownika na stronie internetowej, czyli elementów, które przyciągają jego uwagę (gdzie klikają, a gdzie nie), jak długo przewijają stronę. To narzędzie analityczne marketingu wykorzystuje tzw. mapy cieplne i pamy kliknięć. 

PŁATNE 


 3. Google Analytics – podstawowe i niezbędne narzędzie analityki marketingowej do analityki strony. Pozwala tworzyć spersonalizowane raporty, jak również mierzyć ruch na stronie internetowej i konwersję.

BEZPŁATNE


4. Kissmetrics – narzędzie do analityki, które pomaga w identyfikacji ruchu, zrozumieniu go i zwiększeniu. Łączy funkcje analityczne z marketing automation (pozwala na wysyłkę spersonalizowanych wiadomości e-mail).

PŁATNE (możliwość zamówienia bezpłatnego, spersonalizowanego demo)


5. Lucky Orange – to narzędzie do analizy marketingu pozwala analizować ruch i zachowanie potencjalnego klienta na stronie internetowej.

PŁATNE (możliwość skorzystania z wersji testowej)


6. Mixpanel – rozbudowane narzędzie do analizy marketingowej zachowania użytkowników na stronie www mierzy akcje takie jak wyszukania czy udostępnienia. Pozwala więc na uzyskanie wnikliwych informacji na temat zachowań użytkowników.

PŁATNE (możliwość skorzystania z bezpłatnej wersji)


7. Pingdom – narzędzie do monitorowania strony internetowej oraz doświadczenia użytkowników. Analizuje m.in. zachowanie użytkowników na stronie logowania, zakładania konta itp. oraz pod kątem szybkości ładowania strony, czy sprawności serwerów . W razie awarii wysyła administratorowi strony alert o błędzie.

PŁATNE (możliwość skorzystania z 14-dniowej bezpłatnej wersji testowej)


8. Simplereach – narzędzie do analizy marketingu zbierające dane w czasie rzeczywistym. Pomaga śledzić wpływ treści online i umożliwia użytkownikom pozyskiwanie wskazówek dotyczących strategii contentowej.

PŁATNE (możliwość zamówienia bezpłatnego, spersonalizowanego demo)


 9. Trial Fire – narzędzie dla marketerów do mierzenia zaangażowania użytkowników. Dostarcza wnikliwych danych, dzięki którym można prowadzić bardziej efektywne kampanie.

PŁATNE (możliwość zamówienia bezpłatnego, spersonalizowanego demo oraz skorzystania z wersji testowej)


 10. Visual Website Optimizer – serwis do przeprowadzania testów A/B na stronie, wspomagający optymalizację konwersji.

PŁATNE (możliwość zamówienia bezpłatnego, spersonalizowanego demo oraz skorzystania z wersji testowej)


11. Webtrends – narzędzie analityczne do optymalizacji strony internetowej pod kątem konwersji. Oferuje m.in. testy A/B i wiele, wiele innych funkcji do poprawy skuteczności witryny. 

PŁATNE (możliwość zamówienia bezpłatnego demo)


12. Woopra – pomaga śledzić użytkowników i budować ich profile kazdego z nich. Narzędzie monitoruje każdą aktywność użytkownika w witrynie w czasie rzeczywistym.

PŁATNE/BEZPŁATNE (dostępna ograniczona wersja bezpłatna)


13. Optimizely – rozbudowane narzędzie analityczne dla marketerów do przeprowadzania testów A/B oraz personalizacji strony www pod katem użytkowników.

PŁATNE (dostępna 30-dniowa wersja bezpłatna)


14. HotJar – narzędzie analizy marketingowej do analizowania zachowań użytkowników na stronie www, pozwala na tworzenie tzw. map cieplnych, nagrywanie zachowania, analizę momemntów, w których osoby opuszczają stronę.

PŁATNE/BEZPŁATNE (dostępna ograniczona wersja bezpłatna)


Eksperci polecają takie narzędzia analityczne:

Szymon Słowik – Współzałożyciel agencji Takaoto, odpowiedzialny za tematy strategiczne, analitykę i SEO. Wykładowca, bloger, autor publikacji w prasie specjalistycznej, prelegent konferencji branżowych. 

Częstym problemem w analityce internetowej jest to, że firmy mają dostęp do narzędzi, ale z nich nie korzystają. Firmy mają podpięte Google Analytics, ale nie jest skonfigurowane, a dane marketingowe nie są analizowane – nikt nie zadaje pytań i nie szuka odpowiedzi. Patrząc na podstawowe wartości pt. liczba sesji, średni czas na stronie, czy % nowych użytkowników wiele się nie dowiemy. We need to go deeper.

Polecam Google Analytics, ponieważ może nam odpowiedzieć na bardzo specyficzne, ważne w danym momencie pytania. Przykładowo:

  • Jaki jest współczynnik konwersji strony z podziałem na czas (np. dni tygodnia, miesiąca), miejsce, urządzenie (smartfon / tablet / desktop), słowo kluczowe.
  • Jak czas spędzony na stronie, głębokość wizyt, a także odwiedzane po drodze podstrony przekładają się na realizację celów?
  • Jak szybkość strony koreluje z konwersjami, czy też ich wartością?

Większość marketerów nie zadaje sobie tych pytań. Dodatkowe narzędzia są niepotrzebne, gdy nie wykorzystuje się tego podstawowego.


Maciej Dobkowicz – Senior SEO Account Manager w agencji SEMTEC. Zajmuje się kompleksową
realizacją kampanii SEO i obsługą klientów, a także prowadzeniem działań z zakresu content
marketingu dla SEMTEC. Z branżą SEO związany od 2010 r., posiada kilkuletnie doświadczenie w zakresie audytów i optymalizacji SEO oraz pozycjonowania stron i sklepów internetowych.

Jednym z najbardziej popularnych i przydatnych narzędzi do badania skuteczności strony www jest na pewno Google Analytics. Umożliwia on bardzo dokładną i wielowymiarową analizę witryny i jej użytkowników na bazie modelu ABC – „Acquisition, Behaviour, Conversion”, a więc „Pozyskiwanie, Zachowanie, Konwersja”.

Sprawdzić i przeanalizować możemy więc tutaj źródła, z których trafiają użytkownicy na stronę, jak się na niej zachowują (np. współczynnik odrzuceń, przepływ między podstronami) oraz zbadamy realizację celów i dokładny poziom konwersji.


Istnieje oczywiście także mnóstwo innych narzędzi służących analizie wielu różnych aspektów skuteczności witryny. Wymienić wśród nich można:

  • Optimizely– do testów A/B,
  • HotJar – zbieranie feedbacku bezpośrednio od użytkowników oraz heatmapy.
  • Woopra – szczegółowe dane w czasie rzeczywistym. 
     

II. Narzędzia analityczne dla marketerów do monitoringu mediów społecznościowych i Internetu

15. Alerty Google – proste narzędzie analityczne oferujące powiadomienia o nowo powstałych artykułach  na temat wybranych przez użytkownika słów kluczowych. 

BEZPŁATNE


16. Brand24 –  narzędzie analityczne do monitoringu internetu oraz mediów społecznościowych. Pozwala śledzić na bieżąco informacje pojawiające się w sieci na temat danej marki, firmy, produktu czy słowa kluczowego. 

PŁATNE (14-dniowy okres testowy)


17. Monitori – narzędzie analityczne marketing do monitorowania social media i internetu. Pozwala na śledzenie wzmianek na temat firm, słów kluczowych, czy osób.

PŁATNE ( 14-dniowy okres testowy)


18. Buzzsumo – bardzo przydatne narzędzie analityczne do sprawdzenia, jakie treści są najbardziej popularne w mediach społecznościowych. Umożliwia przeszukiwanie za pocą słów kluczowych lub po domenie. W wersji płatnej posiada także funkcje do mnitorowania m.in. influencerów i wzmianek o marce.

PŁATNE (14-dniowy okres testowy oraz ograniczona wersja bezpłatna)


19. Facebook Audience Insights – podstawowe narzędzie analityczne służące do analizowania odbiorców na Facebooku. Umożliwia sprawdzenie podstawowych informacji, takich jak wiek, płeć, lokalizacja, aktywność itp. 

BEZPŁATNE


20. Followerwonk – pozwala analizować konto na Twitterze, m.in. pod katem followersów, znajdowania wartościowych kontaktów.

PŁATNE/BEZPŁATNE (dostępna wersja bezpłatna z ograniczonymi funkcjami) 


21. Hootsuite – narzędzie analityczne marketing do zarządzania i mierzenia aktywności profili w social media.

PŁATNE/BEZPŁATNE (dostępna również wersja bezpłatna z ograniczonymi funkcjami)


22. Iconosquare – narzędzie pomaga analizować i poprawić zaangażowanie odbiorców na Instagramie. 

PŁATNE (14-dniowy okres próbny)


23. Mention – jedno z narzędzi analitycznych do monitorowania internetu. Pomaga wyłapać informacje pojawiające się na dany temat. 

PŁATNE (możliwość zamówienia bezpłatnego demo)


24. NapoleonCat – platforma do publikowania i analizowania obecności w mediach społecznościowych. Pozwala m.in. na minitorowanie konkurencji i analize efektów działań w mediach społecznościowych.

PŁATNE (14-dniowy okres próbny)


25. Newspoint – to narzędzie analityczne dla marketerów oferuje monitoring serwisów www, portali internetowych i mediów społecznościowych oraz pogłębione analizy wizerunku marki w internecie.

PŁATNE (14-dniowy okres próbny)


26. Tailwind –  narzędzie analityczne do analizy efektów działań na Pintereście i Instagramie.

PŁATNE (możliwość skorzystania z bezpłatnego okresu próbnego)


29. RiteTag – ciekawe narzędzie do analizowania hasztagów na Twitterze. 

PŁATNE (możliwość skorzystania z 7-dniowego bezpłatnego okresu próbnego) 

  30. SentiOne – narzędzie do monitorowania internetu, które pomaga kontrolować wizerunek marki online. 

PŁATNE (możliwość skorzystania bezpłatnego okresu próbnego)


31. Social Bakers – daje dostęp do statystyk dla portali takich jak Facebook, Twitter, Google Plus, YouTube i LinkedIn. 

PŁATNE (możliwość skorzystania bezpłatnego okresu próbnego)


32. Social Crawlytics – narzędzie analityczne, które mierzy tzw. sygnały społecznościowe, czyli np. ruch, linki i pozycję. 

BEZPŁATNE


33. BrandMentions – narzędzie do analizy marketingu, które pozwala monitorować wzmianki wybranych słów kluczowych na stronach internetowych i w social mediach, zapewniając notyfikacje w czasie rzeczywistym. 

PŁATNE (możliwość skorzystania bezpłatnego, 14-dniowego okresu próbnego)


34. Sotrender – zaawansowane narzędzie służące do analizy profili w mediach społecznościowych.

PŁATNE (możliwość skorzystania z 14-dniowego bezpłatnego okresu próbnego)


35. Sprout Social – pozwala na publikowanie postów w social mediach oraz mierzenie efektów działań. 

PŁATNE (możliwość skorzystania z 30-dniowego bezpłatnego okresu próbnego)


Eksperci polecają:

Kinga Odziemek
Była Community Manager w Sotrender

Analiza działań pełni ważną rolę w życiu każdego marketera. To dzięki niej możliwa jest stała kontrola i optymalizacja podejmowanych akcji i dążenie do uzyskania jak najlepszych efektów. Jest to niezwykle istotne także w mediach społecznościowych – platformy dostarczają niezliczone ilości danych, których analiza może wydawać się nie do końca jasna.

Z pomocą przychodzą narzędzia analityczne dla marketerów – jednym z nich są natywne systemy analizy danych poszczególnych platform, takie jak np. Facebook Insights, dostarczający podstawowych informacji o statystykach i wynikach prowadzonych działań. Warto jednak poszerzyć analizę o czynniki takie jak działania konkurencji czy szersze zbadanie swojej grupy docelowej i jej zainteresowań.

Narzędziem, które oferuje takie szczegółowe wyniki, jest Sotrender, dzięki któremu analiza działań na Facebooku, Instagramie, YouTube czy Twitterze będzie nie tylko prostsza do odczytania, ale i raportowania (proste raporty PDF/PPTX/XLS), a wszystkie statystyki przedstawione są w przyjaznym dla użytkownika panelu.

III. Narzędzia do analizy marketingu – SEO

36. Advanced Web Ranking – oprogramowanie pozwalające na śledzenie mobilnych i lokalnych rang, monitoring konkurencji, danych prywatności i wiele innych. 

PŁATNE (możliwość skorzystania z 30-dniowego bezpłatnego okresu próbnego)


37. Ahrefs – narzędzie analityczne do kompleksowej analizy SEO.

PŁATNE (możliwość skorzystania z 14-dniowego bezpłatnego okresu próbnego)


38. Alexa – narzędzie analityczne dla marketerów pokazujące dane na temat słów kluczowych i pozwalające przeprowadzenie audytu strony. 

PŁATNE (możliwość skorzystania z 7-dniowego bezpłatnego okresu próbnego)


39. Moz – rozbudowane narzędzie do monitorowania i optymalizowania działań SEO. 

PŁATNE (możliwość skorzystania z 30-dniowego bezpłatnego okresu próbnego)


40. SEM Rush – zaawansowane narzędzie analityczne do kompleksowej analizy stron internetowych, które pomaga ocenić działania konkurencji. Generuje raporty dotyczące domeny w wyszukiwarce, pokazuje głównych rywali i sprawdza konkurencyjność słów kluczowych.

PŁATNE (możliwość skorzystania z ograniczonej wersji bezpłatnej) 


41. Semstorm – pozwala określić i przeanalizować słowa kluczowe – zarówno własne, jak i wykorzystywane przez konkurencję.

PŁATNE 


Eksperci polecają:

Maciej Dobkowicz
Senior SEO Account Manager w agencji SEMTEC. Najważniejszym narzędziem, które zawsze warto wykorzystać w procesie analizy SEO jest Google Search Console. Tylko tam otrzymywać można powiadomienia bezpośrednio od Google dotyczące różnych problemów z witryną, a także skorzystać z funkcji niedostępnych nigdzie indziej jak np. pobieranie i renderowanie strony „oczami” robotów Google.
W zakresie analizy on-site, czyli elementów wewnątrz strony, bardzo pomocny jest program Screaming Frogszczegółowo skanujący całą witrynę wraz z jej wszystkimi podstronami i przedstawiający ich najważniejsze elementy pod kątem SEO. Przydatne są także liczne narzędzia online przeprowadzające bardzo dokładne analizy skupione na konkretnej stronie w witrynie, przykładowo audyt online dostępny na semtec.pl.
Wśród narzędzi do analizy off-site, a więc czynników zewnętrznych związanych z pozycjonowaniem, z pewnością wyróżniają się Ahrefs i Majestic. Pozwalają one m.in. na niezwykle drobiazgowe sprawdzenie profilu linków dochodzących do witryny. Bardzo pomocnym narzędziem jest również SEMSTORM umożliwiający szczegółową i szeroką analizę widoczności witryny w rezultatach wyszukiwania Google.


Szymon SłowikWspółzałożyciel agencji Takaoto.W kontekście SEO poleciłbym badanie trzech głównych zakresów – widoczność w wynikach organicznych, profil linków, struktura, błędy i wydajność witryny. Na rynku widoczny jest trend do tworzenia kombajnów SEO, które w mniejszym lub większym stopniu obejmują kolejne obszary analizy.Do analizy słów kluczowych i widoczności w Google na rynku polskim polecam Senuto. Przy dużych analizach warto łączyć źródła danych – np. z Semstorm. Narzędzia te mają też dodatkowe funkcje pozwalające np. generować tematy do działań contentowych. Na rynkach zagranicznych sprawdzi się chociażby SEMrush czy SpyFU. Do analizy profilu linków polecam Ahrefs i Majestic SEO. Każde z narzędzi ma swoje zalety. Ahrefs ma dodatkowe funkcje dla marketerów i przyjemniejszy interfejs.Warto rozważyć przy większych i dokładniejszych analizach wykorzystanie także np. SEO SpyGlass. Analizując kwestie on-page musimy wykorzystać narzędzie typu crawler. Polecam Screaming Frog, gdyż prezentuje kompleksowy zestaw danych, lecz ostatnio coraz ciekawszą alternatywą jest SiteBulb.


IV. Narzędzia analityczne do kompleksowej analizy marketingu

42. Bright Funnel – platforma pokazująca wpływ działań marketingowych na sprzedaż. 

PŁATNE (możliwość zamówienia bezpłatnego demo)


43. AutoPilot – narzędzie służące do wielokanałowej automatyzacji marketingu – m.in. SMS, mail bezpośredni. 

PŁATNE (bezpłatna wersja testowa)


44. Full Circle – narzędzie pokazujące efekty kampanii marketingowych i ich wpływ na sprzedaż.

PŁATNE (możliwość zamówienia demo) 


46. HubSpot – najbardziej zaawansowane narzędzie do integracji inbound marketingu. Umożliwia tworznie spersonalizowanych landing page, maili czy stron inernetowych.  

PŁATNE/BEZPŁATNE (ograniczona wersja bezpłatna)


 46. Insight Squared – kompleksowe oprogramowanie analityczne, które pomaga działom sprzedaży, finansów i marketingu w zarządzaniu danymi. 

PŁATNE (darmowa wersja testowa) 


47. Marketo – popularne narzędzie do automatyzacji marketingu; umożliwia śledzenie prospektów i mierzenie kampanii marketingowych. 

PŁATNE 


Eksperci polecają:

Jakub Zięcina

W Callpage pełnił rolę Marketing Managera na rynek polski. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w Digital Marketingu dla B2B z wykorzystaniem narzędzi Marketing Automation oraz kampaniami wielokanałowymi.

Analizując efektywność działań marketingowych takich jak kampanie PPC, skuteczność wysyłek e-mail marketingowych czy mierzenie efektów modyfikacji landing page’y wprowadzonych w ramach optymalizacji konwersji, istotne jest porównywanie danych z różnych źródeł aby zminimalizować ryzyko błędnego pomiaru związanego z procesowaniem informacji w aplikacjach analitycznych. W tym sprawdzą się na pewno narzędzia analityczne dla marketerów.

1. System do Marketing Automation – opierając CMS oraz marketingowy ekosystem o aplikację Hubspot, wszystkie dane dotyczące naszej strony, kampanii, sprzedaży oraz użytkowników agregowane są w jednym miejscu, dzięki czemu możemy tworzyć zaawansowane analizy ROI, personalizować treści oraz docierać do użytkowników w odpowiednim momencie.

2. Piwik– niezależna analityczna platforma open source, która nie wykorzystuje pozyskanych danych analitycznych w celach marketingowych. W jej Marketplace znajdziemy wiele ciekawych pluginów umożliwiających budowanie heatmap, nagrywanie sesji, tworzenie lejków analitycznych czy testy A/B.

Ufff… to już koniec listy. Super, że tu dotarłeś! Wiem, że nie wymieniłem wszystkich narzędzi, które analitycznych mogą się przydać do analizy działań marketingowych. Ale narzędzi analitycznych przybywa, a czasu na ich testowanie jest coraz mniej!  

Mam jednak najdzieję, że dzięki powyższej liście znalazłeś narzędzia analityczne dla marketerów, które ułatwią Ci codzienną pracę. Jeśli korzystasz z jakichś narzędzi analitycznych, które warto dodać do tej listy, daj znać. Będziemy aktualizowali wpis tak, aby pomagał on wszystkim tym, którzy chcą podejmować lepsze decyzje marketingowe.

Szukasz sposobów na poprawienie wyników działania Twojej strony internetowej? Potrzebujesz narzędzia, które pomaga generować wartościowe leady? Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj CallPage za darmo przez 14 dni!

Autor tekstu: Sergey Butko 
Digital Marketer, współtwórca CallPage i Certifier (infrastruktura do zarządzania cyfrowymi certyfikatami). Uczęstnik listy Forbes 30 Under 30 Europe. Doświadczenie i wiedze zdobywał realizując projekty marketingowe w firmach konsultingowych oraz tworząc strony internetowe po godzinach. Pasjonuje się optymalizacją współczynnika konwersji i inteligentnymi sposobami na generacje leadów.

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy