Zaloguj sięWypróbuj za darmo

PL

CallPage - Generuj więcej rozmów sprzedażowych i leadów z Twojej strony.

Generuj więcej rozmów sprzedażowych i leadów z Twojej strony.

Inicjuj rozmowy sprzedażowe z odwiedzającymi Twoją stronę, proponując im natychmiastowe połączenie poprzez callback. Domykaj więcej transakcji. Szybciej niż dotychczas.

Dowiedz się więcej

10 rzeczy, o których musisz pamiętać, tworząc kampanię cold mailingową

Autor: Maria Czyżycka | Opuplikowano: 27.11.2017 | Czas czytania: 8m

Kampania cold mailingowa to nie bułka z masłem. Żeby była skuteczna, trzeba się dobrze przygotować. Maria Czyżycka — Head of Outbound w CallPage — zebrała dziesięć praktycznych wskazówek, które ułatwią Ci stworzenie kampanii cold mailingowej.

10 zasad cold mailingu

  1. Zadbaj o nazwę nadawcy.
  2. Wyznacz cele do osiągnięcia.
  3. Zrób dokładny research.
  4. Pisz do osoby, nie do tłumu.
  5. Przygotuj się na trudne pytania.
  6. Nie sprzedawaj – buduj relacje.
  7. Pamiętaj o follow-upach.
  8. Nie pozwól, żeby ostatnie słowo należało do potencjalnego klienta.
  9. Zadbaj o dojrzewanie leadów.
  10. Ćwicz sztukę pisania.

Ten artykuł został zaktualizowany w grudniu 2020 r.


Cold mail – definicja

Cold email to wiadomość, która jest wysyłana w celu osiągnięcia konkretnych korzyści w formie: sprzedaży, budowania relacji, nawiązania współpracy do osoby, z którą nigdy wcześniej nie byliśmy w kontakcie.

Krótko mówiąc, gdy wysyłasz email do kogoś, kto nie zna Twojej firmy ani oferty, ale chcesz z jakiegoś konkretnego powodu nawiązać z nim kontakt, to jest to cold email. 

1. Zadbaj o nazwę nadawcy w cold mailu

Wyobraź sobie taką sytuację: na służbowego maila dostaniesz wiadomość z adresu mailowego kontakt@domenafirmy.pl, a w dodatku tytuł maila brzmi: „Już dzisiaj zwiększ swoją sprzedaż o 1000%!”. Otworzysz takiego maila? Ja też nie.

I Twój potencjalny klient, z którym próbujesz się skontaktować również nie. Tego typu tytuł wiadomości może i jest chwytliwy w przypadku newslettera czy maila sprzedażowego. Jeśli jednak mówimy o cold mailu, czyli pierwszym kontakcie z osobą, z którą dopiero próbujesz nawiązać relację, raczej nie powinieneś przewidywać wysokiego open rate’u.


Twój potencjalny klient nigdy wcześniej o Tobie nie słyszał, a adres mailowy w cold mailu to pierwszy element, który zauważa. Jeśli będzie wiedział, że jesteś realną osobą, chętniej przeczyta wiadomość od Ciebie. Możesz zastosować nazwę adresata składającą się z imienia i nazwiska, np. Aleksandra Kowalska lub też Aleksandra z CallPage.

2. Wyznacz cele do osiągnięcia

Nie skupiaj się na liczbach i wskaźnikach, które nie są istotne dla Twojej kampanii cold mailingowej czy biznesu. Targetujesz kampanię do nowej grupy docelowej i chcesz sprawdzić, czy odbiorcy będą otwierać wiadomości?

W takim razie wyznacz jaki procent otwieralności będzie dla Ciebie satysfakcjonujący na tyle, aby wprowadzić nowy temat.


Bardzo ważnym wskaźnikiem jest to, ile kontaktów pozyskanych za pomocą cold mailingu udało Ci się zamienić w klientów. Wysoka konwersja będzie świadczyła o jakościowych leadach i dobrej pracy działu handlowego. Niska zaś może Ci zasugerować zmiany w tekstach kampanii cold mailingowej czy zmiany w komunikacji z kontaktem.

3. Zrób dokładny research przed wysyłką cold maili

Na pewno masz za sobą kilka spotkań rekrutacyjnych. Przypomnij sobie, co robisz, zanim wyślesz CV do przyszłego pracodawcy? Z pewnością czytasz o firmie, w której chcesz pracować, szukasz informacji o potencjalnym pracodawcy czy opinii innych pracowników.


Dlatego warto też poświęcić dużo czasu, aby znaleźć informacje o osobie i firmie, z którą chcesz się skontaktować, wykorzystując cold mailing.

Pamiętaj, że potencjalny klient to osoba, która jeśli wszystko dobrze pójdzie, będzie regularnie zasilać budżet Twojej firmy. Im więcej o niej będziesz wiedział, tym lepiej dla podtrzymania przyszłej relacji biznesowej!

4. Pisz cold maila do konrketnerj osoby, nie do tłumu

W cold mailingu nie istnieje coś takiego jak „niespersonalizowane cold maile”. Wiadomość „na zimno” z definicji jest próbą dotarcia do osoby decyzyjnej i nawiązania z nią kontaktu. Z tego wynika, że zawsze kierujemy cold maila do konkretnej osoby, a nie do przypadkowej grupy ludzi.


Czynnością, którą warto wykonać przed przygotowaniem kampanii cold mailingowej, jest stworzenie Customer Target Profile, czyli profilu osoby, z którą zamierzasz się skontaktować. Należy opisać ją szczegółowo. Możesz rozrysować taki profil na kartce, dzięki temu będzie Ci łatwiej wyobrazić, kto znajduje się po drugiej stronie ekranu.

5. Przygotuj się na trudne pytania w odpowiedzi na cold maile

Już po pierwszym cold mailu konwersacja może zejść na tory sprzedaży, dociekliwych pytań o produkt czy usługę i prośby o wyjaśnienie tysiąca różnych rzeczy, zanim potencjalny klient będzie gotowy na rozmowę.

Musisz wiedzieć, o czym piszesz i co będziesz chciał zaproponować odbiorcy w kolejnym kroku, czyli podczas rozmowy telefonicznej. Nie wyklucza to jednak przygotowania się na dużą liczbę pytań w krótkim czasie.


Jeśli z doświadczenia wiesz już, o co klienci pytają najczęściej lub gdzie pojawiają się wątpliwości — przygotuj wcześniej szablony odpowiedzi. Skorzystasz z nich później, tym samym skracając czas odpowiedzi, który na etapie zainteresowania klienta odgrywa bardzo ważną rolę.

6. Nie sprzedawaj – buduj relacje

Wystarczą te cztery słowa, żeby opisać ideę kampanii cold mailingowych. Oczywiście, celem bezpośrednim wychodzącej kampanii „na zimno” będzie sprzedaż, w końcu jest ona sposobem generowania leadów sprzedażowychBardzo ważne jest nastawienie, z jakim przystępujesz do tworzenia kampanii cold mailingowej

Teoretycznie im dłuższa kampania (składająca się z większej ilości follow-upów), tym więcej masz czasu na to, aby dać się poznać, zbudować relację oraz „ocieplić” kontakt.

W praktyce jednak ważne jest pierwsze wrażenie. To jak wygląda Twoja pierwsza wiadomość, wpłynie na postrzeganie Ciebie oraz firmy, którą reprezentujesz podczas późniejszej relacji.

7. Pamiętaj o follow-upach

Brak follow-upów to największy błąd popełniany podczas przygotowywania kampanii cold mailingowej.

Pamiętaj, że osoba, z którą próbujesz się skontaktować to człowiek — może mieć gorszy dzień, przeczytać maila i zapomnieć odpisać, potrzebuje czasu do zastanowienia lub  myśli, że to SPAM…

Poza tym, jeśli poświęciłeś tyle czasu na wyszukanie informacji na temat Twojego potencjalnego klienta, to czy warto zniechęcać się po pierwszym cold mailu bez odpowiedzi?


Jeśli chcesz nawiązać kontakt z obcą osobą, a co więcej chcesz, żeby w niedalekiej przyszłości została ona Twoim klientem, pokaż że Ci zależy. Przypomnij się po kilku dniach, daj znać, że pamiętasz. Intro mail plus 4-5 follow-upów to nie przesada — to profesjonalizm!

8. Nie pozwól, żeby ostatnie słowo należało do potencjalnego klienta

Niestety, nie każda odpowiedź, jaką otrzymasz, będzie pozytywna.

Po przygotowaniu, zrealizowaniu i przeanalizowaniu kilkudziesięciu kampanii cold mailingowych wyróżniam 3 scenariusze odpowiedzi:

  1. jestem zainteresowany — proszę o telefon;
  2. jeszcze nie wiem, czy jestem zainteresowany — proszę o przesłanie oferty;
  3. nie, dziękuję.

Liczba tych ostatnich będzie zależała od tego, co przygotujesz i do kogo będziesz próbował dotrzeć ze swoim mailem. Pamiętaj, że nawet odpowiedź z pozoru negatywna, nie jest straconym kontaktem, a wręcz taka być nie powinna.

Nie obrażaj się na potencjalnego klienta, ani też w żaden inny sposób nie zamykaj się na niego. To, że odpisał: „Nie” może mieć różne przyczyny niezależne od Ciebie.

O taki kontakt powinieneś zadbać jeszcze bardziej. Podziękuj za odpowiedź, zostaw dane z możliwością kontaktu, gdy nadejdzie na to odpowiednia pora i daj coś więcej, np. podeślij link do bloga, czy prowadzonych przez Twoją firmę szkoleń online (jeśli takie robicie).

9. Zadbaj o dojrzewanie i podgrzewanie leadów

Cold mailing to przede wszystkim skuteczne narzędzie marketingowe do pozyskiwania leadów sprzedażowych dla działu handlowego w Twojej firmie. Aby jednak zrealizować cele marketingowe i cele sprzedażowe, musisz zadbać o jakość leadów oraz stopień ich podgrzania”.

Nie przekazuj do handlowców kontaktu do leadów, które nie są jeszcze gotowe na dokonanie zakupu. Obudź w sobie zmysł sprzedawcy i podziałaj trochę na kontaktach, zanim przekażesz je dalej.

Oczywiście, im szybciej dojdzie do rozmowy telefonicznej, tym lepiej. Im lepiej zaczniesz rozmowę cold mailem, tym szybciej do tego dojdzie.

10. Ćwicz sztukę pisania cold maili

Nie wysyłaj od razu pierwszego cold maila, którego napiszesz, z pierwszym tematem, który przyjdzie Ci do głowy. Musisz pisać, pisać i jeszcze więcej pisać.

Pamiętaj, że przygotowując kampanię, będziesz musiał napisać przynajmniej cztery cold maile, które będą miały na celu przyciągnięcie uwagi odbiorcy zarówno do Ciebie, jak i Twojej firmy.

A co z cold mailami, które napiszesz, zanim potencjalny klient będzie gotowy na rozmowę? Ich będzie znacznie więcej niż cztery.


Odpowiedź na Twoje zimne maile to już połowa sukcesu, ale dalej czeka Cię równie trudna praca, mająca na celu podtrzymanie zainteresowania, którego efektem finalnym powinna być sprzedaż Twojego produktu czy usługi. Jeśli chcesz, aby Twoja kampania cold mailingowa zakończyła się sukcesem — ćwicz pisanie!

A jakie jest Twoje doświadczenie z kampaniami cold mailowymi? Daj znać w komentarzu!

Twój coldmailing ma wysoki open rate, ale nie konwertujesz napływających kontaktów? Skieruj ruch na swoją stronę internetową i zwiększ sprzedaż instalując widget CallPage. Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 7 dni!

Maria Czyżycka
Autor: Maria Czyżycka
27.11.2017

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż, ulepsz User Experience

Wypróbuj za darmo Umów się na prezentacje
Kup lub anuluj w dowolnym momencie
Szybka konfiguracja w 5 minut
Plany już od 0 zł / miesiąc
CallPage 2021 | Wszelkie prawa zastrzeżone | Prywatność | Warunki | Bezpieczeństwo | +48 22 164 78 09 | +48 22 164 78 15

Produkt

CallPage 2021 | Wszelkie prawa zastrzeżone | Prywatność | Warunki | Bezpieczeństwo | +48 22 164 78 09 | +48 22 164 78 15