Explore otherproducts
9 min

Jak stworzyć wiadomości, na które odpowie każdy? Przykład dobrego cold mailingu

Jeśli próbowałeś sztuki cold mailingu to wiesz, że sam fakt otwarcia przez odbiorcę maila to wielkie zwycięstwo. Odnosisz czasem wrażenie, że testowałeś już wszystko, a nowe pomysły wydają Ci się sztywne i nudne? W artykule znajdziesz wskazówki, jak tworzyć skuteczny cold mailing oraz przykład tego, jak napisać dobrego cold maila z intencją sprzedażową.

Wpis gościnny
23.03.2020

Ten artykuł został zaktualizowany w grudniu 2023 r.


Cold mailing, czyli maile „na zimno”, to nadal popularna forma email marketingu. I nie ma się co dziwić, że tak wielu marketingowców wykorzystuje ją na co dzień w swojej pracy.

Właściwie zaplanowana, przygotowana z dbałością o każdy szczegół oraz profesjonalnie zrealizowana kampania cold mailingowa będzie stale wypełniać lejek sprzedażowy, a jedyne, o co muszą wtedy zadbać sprzedawcy, to finalizacja transakcji.

Chciałoby się wręcz z zazdrością zapytać: „Jak oni to robią?!”. Odpowiedź jest prosta: stosują się do najważniejszych zasad cold mailingu.

Cold mail to jednak wciąż mail, czyli ma formę, którą powinniśmy zachować oraz rzeczy, o których nie możemy zapomnieć. O czym pamiętać, niezależnie od celu, w jakim realizujesz swoją kampanię oraz jak wygląda jej grupa docelowa? Jak napisać maila z ofertą handlową?

Przejdźmy do sedna tego artykułu.

Zadbaj o odpowiedni tytuł maila

Napisz tytuł, który skłoniłby Ciebie do otworzenia wiadomości. Ta prosta zasada sprawdza się w większości przypadków.

Unikaj tytułów sprzedażowych oraz typowych dla newsletterów, np. „Tylko dzisiaj 90% taniej!”, „Ostatnia szansa na skorzystanie z tej niesamowitej oferty” – one aż z daleka krzyczą: SPAM, SPAM, SPAM.

Od razu przejdź do sedna

Skup się na sednie sprawy od samego początku. Zapomnij o rozbudowanych wstępach, które często widzimy w listach.

Pamiętaj, że kiedy ktoś otworzy Twój email, przeczyta tylko pierwsze 2-3 zdania, zanim zdecyduje, czy reszta wiadomości jest dla niego interesująca. Twoim zadaniem jest przyciągnąć uwagę odbiorcy już w tych pierwszych zdaniach. Zadbaj, aby były one na tyle przekonujące i angażujące, aby zachęcić do dalszego czytania.

Skup się na odbiorcy, nie sobie

Kiedy piszesz do kogoś, skup swoją uwagę na odbiorcy, a nie na sobie. Zaczynanie wiadomości od długiego przedstawiania siebie i swojej firmy to częsty błąd. Nie tylko marnuje to cenny początek maila, który jest najczęściej czytany, ale też na tym etapie interakcji odbiorca prawdopodobnie nie jest zainteresowany ani Tobą, ani Twoją firmą.

Zamiast tego, skoncentruj się na potrzebach i zainteresowaniach adresata. Twoim zadaniem jest pokazanie, jak możesz pomóc w zaspokojeniu jego potrzeb i dostarczyć informacje, które będą dla niego cenne.

Zwróć uwagę na jakiś problem, który odbiorca mógł napotkać, albo jego osiągnięcia. Możesz go pochwalić lub nawiązać do czegoś osobistego, na przykład do jego rodzinnego miasta, jeśli tam byłeś. Personalizacja pomaga budować więź i pokazuje, że naprawdę zależy ci na odbiorcy, a nie tylko na przekazaniu własnego przekazu. Dlaczego warto i jak jeszcze należy personalizować wiadomości?

SPRAWDŹ TEŻ: 7 błędów w cold mailingu. Sprawdź, czy je popełniasz!

Spersonalizuj wiadomość

Dane z badań firmy Adestra pokazują, że odrobina personalizacji w temacie emaila może zwiększyć wskaźnik otwarcia cold maila o 22,2%.

Jeśli korzystasz z automatyzacji przy wysyłce maili, zadbaj co najmniej o spersonalizowanie fragmentów wiadomości. Dzięki temu Twoje kampanie będą skalowalne, nie przypominając przy tym masowej wysyłki do dużej bazy kontaktów.

Oczywiście najlepiej pisać i wysyłać każdego maila ręcznie i osobno. Jednak w wielu przypadkach jest to nieopłacalne zarówno czasowo, jak i finansowo. Ale jeżeli przygotujesz ogólnego maila, którego wyślesz do wszystkich, Twoje wyniki będą bardzo słabe.

Jak wskazuje WoodPecker, kampanie typu cold mailing, w których sam temat jest spersonalizowany, notują średnio o 10% wyższy open rate od tych z generycznym nagłówkiem. Dalsza personalizacja, czyli np. wspomnienie nazwy firmy odbiorcy czy adresu jego strony internetowej tylko poprawia wyniki kampanii.

Użyj dobrego call to action

Call to action (CTA) to zachęta do wykonania konkretnego działania, którą warto zakończyć cold maila. W przypadku newsletterów reklamowych i stron internetowych, CTA przybiera często formę przycisku (np. „Kup teraz”).

W przypadku wiadomości email zwykle będzie to tekst zachęcający adresata do odpowiedzi. Może to być pytanie albo prosta prośba o podjęcie konkretnego diałania. Na przykład, możesz poprosić odbiorcę o skontaktowanie się w celu umówienia spotkania, przesłanie dodatkowych informacji, czy zapisanie się na webinar. Kluczowe jest, aby CTA było jasne, konkretne i łatwe do wykonania.

Pamiętaj o testach A/B

Przeprowadzanie testów A/B tematów maili może zwiększyć wskaźnik otwarć maili o 49%. Kiedy LeadGenius chciał poprawić open rate swoich kampanii, firma wypróbowała kilka różnych tematów i śledziła ich wyniki .

Ich pierwotny temat brzmiał po prostu „Twój proces sprzedaży” i miała open rate na poziomie 37,5%. Pod koniec ich eksperymentu z tematami dotyczącymi tego, jak pisać maile z ofertą, zwiększyli swój współczynnik otwarć do 86,6%. Było to możliwe dzięki bardziej spersonalizowanemu tematowi („Znalazłem Cię dzięki [imię kontaktu] [nazwisko kontaktu]).

Oczywiście wprowadzenie tego typu usprawnień do cold maili może wymagać bardziej dogłębnej analizy i dopracowania strategii, aby pomóc Ci skontaktować się z właściwymi ludźmi, którzy z kolei mają powiązanie z osobami, do których chcesz dotrzeć.

Follow-up jako tajna broń

Wysłanie większej liczby wiadomości przypominających, tzw. follow-upów, może potroić współczynnik odpowiedzi. Czy to za pośrednictwem telefonu, poczty elektronicznej lub mediów społecznościowych, brak prób ponownego kontaktu lub zbyt mała ich liczba są jednymi z głównych grzechów sprzedawców.

Szczególnie w przypadku kampanii cold mailingowych liczba wiadomości w sekwencji wpływa na prawdopodobieństwo tego, ile odpowiedzi uzyskasz. W przykładzie przedstawionym przez WoodPecker, kampanie z 4-7 wiadomościami na sekwencję otrzymały 3x więcej odpowiedzi niż kampanie z tylko 1-3 mailami w sekwencji.

Kampanie z dłuższymi sekwencjami maili notowały wskaźnik odpowiedzi na poziomie 27%, w porównaniu z krótszymi kampaniami, które otrzymywały wskaźnik odpowiedzi na poziomie 9%.

Wysyłanie follow-upów to dobra praktyka, którą należy konsekwentnie wprowadzać w życie. Jednak jak napisać maila przypominającego, aby nie przesadzić i nie doprowadzić odbiorców do szału?

Duże znaczenie ma tutaj zdrowy rozsądek oraz odpowiednia automatyzacja. Zadbaj o to, żeby sekwencja wiadomości została wstrzymana, jeśli adresat odpowie na wiadomość. Spamowanie listy kontaktów emailami nie przyniesie oczekiwanych skutków.

Problem-rozwiązanie w mailach handlowych

Pokazanie, w czym tkwi istota problemu, lub że ten w ogóle istnieje, może być bolesnym doświadczeniem dla odbiorcy, ale niezwykle skutecznym.

Dlaczego? Czasem  potencjalny klient nie jest świadomy, że coś zwyczajnie jest nie tak, jak powinno i już drobna zmiana mogłaby wprowadzić znaczące zmiany.

Przykład takiego cold mailingu

Tytuł: [Imię Odbiorcy], czy mogę podzielić się spostrzeżeniem dotyczącym Waszej strony?

Cześć [Imię Odbiorcy],

Ostatnio odwiedziłem Waszą stronę [Nazwa Firmy Odbiorcy] i dokładnie się jej przyjrzałem. Moją uwagę zwróciło szczególnie [Szczegół Strony Internetowej] – świetna robota!

To zainspirowało mnie do pytania: czy macie strategię na przekształcanie odwiedzających w leady? Z naszego researchu wynika, że większość stron internetowych traci nawet 45% potencjalnych klientów przez brak skutecznych narzędzi do konwersji odwiedzających w leady.

W CallPage specjalizujemy się w optymalizacji stron internetowych pod kątem angażowania odwiedzających. Chętnie podzielę się z Wami naszymi spostrzeżeniami oraz kilkoma praktycznymi wskazówkami na podstawie przeprowadzonego przez nas audytu Waszej strony.

Oczywiście, to też świetna okazja, aby krótko przedstawić nasze narzędzie. :)

Proponuję [Termin 1] lub [Termin 2], jesli możemy się umówić na 30-minutowego calla. Daj mi znać, który termin byłby dla Ciebie wygodniejszy.

Pozdrawiam,

[Twoje Imię]

Omówienie

Problem Zidentyfikowany: Rozpoczynając od pochwały, następnie przechodzimy do zidentyfikowania potencjalnego problemu (strata leadów), który może nie być oczywisty dla odbiorcy.

Rozwiązanie Zaprezentowane: Przedstawiamy CallPage jako rozwiązanie, które może pomóc w tej kwestii, budując przy tym wartość dodaną.

Osobiste i Bezpośrednie Podejście: Rozpoczynając od „Cześć” i odnosząc się do konkretnego aspektu strony odbiorcy, email buduje nieformalną i osobistą atmosferę. Wskazuje to na indywidualne podejście, a nie masową komunikację. Oczywiście są sytuacje, w których formalna forma maila będzie lepszym wyborem i należy o tym pamiętać.

Konkretna Propozycja Spotkania: Zaproponowanie dwóch konkretnych terminów na rozmowę jest efektywnym sposobem na zwiększenie szans na realne spotkanie. Odbiorca nie zastanawia się wtedy czy umówić się na spotkanie, a na kiedy to zrobić. Poza tym precyzowanie długości rozmowy (30 minut) pokazuje szacunek dla czasu odbiorcy.

SPRAWDŹ TEŻ: Cold calling vs cold mailing. Co szybciej rozkręci Twoją sprzedaż?

Mierz, analizuj, ulepszaj, powtórz

Jeśli jest jedna rzecz, której można się nauczyć z powyższych statystyk i technik tego, jak napisać ofertę handlową mailem lub jak napisać maila z ofertą współpracy, to to, że cold mailing to trudna sztuka. Równocześnie kampania, której poświęciło się czas i dopracowało szczegóły, jest bardzo satysfakcjonująca.

Upewnij się, że masz odpowiednie narzędzia (w tym niezawodną platformę CRM) do śledzenia, pomiaru efektów i poprawy wyników każdej kampanii. Mamy nadzieję, że już nigdy nie będziesz się musiał zastanawiać, jak napisać maila z ofertą współpracy! Powodzenia!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • up lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy