Explore otherproducts
8 min

Inbound marketing - 9 trendów i nowości na 2020 & 2021

Rok za rokiem inbound marketing przynosi świetne wyniki firmom, które działają według jego zasad. Ale jak w przypadku każdej dyscypliny, która dotyczy działania w sieci, marketerzy muszą być na bieżąco z trendami i nowościami w branży.

Bogdan Tyskyy
24.08.2020

Rok za rokiem inbound marketing przynosi świetne wyniki firmom, które działają według jego zasad. Ale jak w przypadku każdej dyscypliny, która dotyczy działania w sieci, marketerzy muszą być na bieżąco z trendami i nowościami w branży.

Kiedy w 2005 roku po raz pierwszy pojawił się termin „inbound marketing”, sposób, w jaki korzystaliśmy z internetu, był zupełnie inny niż teraz. Logiczne jest zatem, że metodologia ta ewoluuje i nieprzerwanie się rozwija.

Na pierwszy rzut oka, inbound marketing w 2020 roku może wydawać się mało podobny do tego z 2005 roku, ale oba mają wspólnego ducha: przyciągają użytkowników do naszej marki organicznie i prowadzą ich przez drogę do zostania lojalnymi klientami. 

Zobaczmy, jak przedstawiają się najnowsze trendy inbound marketingu, które będą nam towarzyszyć przez resztę 2020 i w 2021 roku. Warto zapoznać się z nimi już teraz, aby móc z powodzeniem korzystać z nich przez najbliższe lata.

9 trendów inbound marketingu na 2020 i 2021 rok 

1. Formularze progresywne

Formularze są niezbędnym narzędziem do zakwalifikowania pozyskanych kontaktów i oceny, czy mamy do czynienia z potencjalnym klientem, czy też nie. Jednocześnie jednak prośba o podanie zbyt wielu informacji może odstraszyć lub zniechęcić użytkownika i skutkować opuszczeniem przez niego strony bez podania swoich danych. 

Progresywne formularze rozwiązują ten dylemat w prosty i skuteczny sposób, ponieważ „pamiętają” użytkownika i prezentują mu tylko te pola, których nie wypełnił jeszcze przy poprzedniej wizycie. 

W ten sposób, poprzez kilka pobrań dokonanych przez jedną osobę, możesz zgromadzić dane, które posiadasz na temat leada i sprawdzić, czy jest on potencjalnym klientem lub odbiorcą Twojej komunikacji marketingowej. We wszystkich przypadkach musisz jednak poprosić o podanie nazwiska i adresu e-mail, ponieważ to właśnie te dane są używane do identyfikacji użytkownika i sprawdzenia, czy odwiedził już wcześniej Twoją stronę, czy też nie.

2. Public relations w inbound marketingu

Public relations niektórym marketerom może jawić się jako przestarzała forma komunikacji, kojarzona ze współpracą z tradycyjnymi mediami. Nic bardziej mylnego! To jeden z nurtów marketingowych na rok 2020 i 2021. Taktyka ta polega na kultywowaniu relacji marki z mediami i zachęcaniu ich do organicznego promowania, bez konieczności płacenia za sponsorowane treści.

Nowoczesna strategia public relations może przynieść markom wiele korzyści: większą widoczność i zaangażowanie, pozycjonowanie jako źródło wiedzy eksperckiej w branży i większy zasięg generowania leadów.

3. Zautomatyzowana predykcyjna kwalifikacja sprzedaży

Jak wiedzą adepci inbound marketingu, zdobycie leada to dopiero początek. Następnym krokiem jest przeprowadzenie kwalifikacji, która pozwoli stwierdzić, czy dany kontakt jest gotowy na przekazanie do działu sprzedaży, czy być może powinna przejść tzw. lead nurturing i otrzymywać odpowiednio dobraną komunikację marketingową. Może się też okazać, że dany lead nie ma szans na stanie się klientem i nie ma sensu angażować czasu i energii w relacje z nim (nie polecamy tego podejścia, jednak firmy z małymi zasobami muszą czasami podejmować tego typu decyzje).

Tradycyjnie kwalifikacja leadów odbywa się poprzez przyznanie danemu kontaktowi punktów w oparciu o różne zmienne. Może się to odbywać półautomatycznie lub całkiem manualnie. Natomiast predykcyjna ocena sprzedaży automatyzuje cały ten proces. 

Używa do tego algorytmu, który analizuje cechy wspólne kontaktów na podstawie ich decyzji podejmowanych podczas procesu sprzedaży i porównuje, co mają ze sobą wspólnego aktualni klienci i nowo pozyskane leady. Dzięki temu algorytm jest w stanie ocenić, który kontakt ma największe szanse na konwersję i zostanie klientem.

4. Od lejka konwersji do cyklu konwersji i “koła zamachowego”

Schemat lejka konwersji jest znany marketerom od lat i ma wpływ na większość strategii promocji i komunikacji. Ale nadszedł czas na zmiany.

Niedawno HubSpot zaskoczył społeczność inbound marketingu, proponując przejście z teorii lejka konwersji do cyklu konwersji zwanego inaczej “kołem zamachowym” (źródło). Mowa o niekończącym się procesie, na który składa się z następujących etapów:

  • Angażowanie: tworzenie treści i podejmowanie konwersacji w celu zaangażowania odbiorców.
  • Interakcja: budowanie trwałych relacji z klientami poprzez dostarczanie cennych informacji i rozwiązań dostosowanych do ich wyzwań i celów.
  • Zachwyt: zapewnienie niezwykłych doświadczeń, które wnoszą prawdziwą wartość dodaną i zachęcają użytkowników do stania się ambasadorami marki.

Podczas gdy lejek traci impet w miarę upływu czasu, użytkownik znajdujący się w cyklu konwersji, w “kole zamachowym” nabiera rozpędu z każdą interakcją z marką. Ideą jest, aby klienci, których już zdobyłeś, pomagali Ci generować nową sprzedaż i docierać do nowych klientów. Ten proces nigdy się nie kończy, tylko przechodzi przez kolejne etapy.

5. Czaty i komunikacja

Aplikacje do wysyłania wiadomości, takie jak WhatsApp czy Facebook Messenger zmieniły sposób, w jaki się komunikujemy. Teraz ta rewolucja zmienia inbound marketing.

Według danych HubSpot stosunek użytkowników do kontaktu z przez tego typu aplikacje różni się znacznie w zależności od regionu (źródło). W skali globalnej 49% użytkowników zgodziłoby się na komunikowanie się z markami za pośrednictwem Messengera, ale odsetek ten spada do 26% w Niemczech, a wzrasta do 73% w Ameryce Łacińskiej. Z drugiej strony, WhatsApp cieszy się 46% akceptacją użytkowników na całym świecie, ale liczba ta wynosi tylko 11% wśród Amerykanów i niewiele poniżej 83% wśród Amerykanów Łacińskich.

Właśnie dlatego warto oferować swoim klientom czy potencjalnym klientom różne formy komunikacji, aby mogli oni wybrać dogodny dla siebie kanał kontaktu z Twoją firmą. Czatboty to nie wszystko!

6. Pozycja w Google jako zaufane źródło wiedzy i informacji

Według badań Google, użytkownicy często swoje decyzje opierają bardziej na wynikach wyszukiwania Google niż na radach czy opiniach rodziny, przyjaciół i znajomych (źródło). Dlatego właśnie masz przed sobą wiele możliwości zaangażowania ich dzięki strategii opartej na content marketingu i SEO.

Jednak w 2020 roku znajdujemy się na rynku nasyconym świetnymi treściami marek. Aby się wyróżnić, musisz umieć dostosować się do wymagań użytkowników i oferować treści wysokiej jakości.

7. Testy A/B w SEO

Jednym z kluczy do sukcesu w marketingu są ciągłe testy i sprawdzenia które rozwiązania działają, a które nie. SEO nie może być wyjątkiem.

Przeprowadzanie testów A/B w SEO pozwala na wyodrębnienie zmiennych, które naprawdę działają, w przyciąganiu ruchu z wyszukiwarek. Dzięki tym informacjom możesz wprowadzać ustrukturyzowane zmiany w istniejących treściach, poprawiając przy tym pozycjonowanie strony przy stosunkowo niewielkim wysiłku.

Aby wykryć obszary wymagające poprawy, zalecam, aby zacząć od analizy tych stron Twojej witryny, które przyciągają najwięcej wyświetleń, ale notując stosunkowo mało kliknięć. Możesz spróbować stworzyć tę samą stronę, np. z dwoma tytułami i meta opisami i zobaczyć, która z nich radzi sobie lepiej z przyciąganiem użytkowników w wyszukiwarce.

8. Optymalizacja współczynnika konwersji (CRO)

Conversion Rate Optimization (CRO) to trend w inbound marketingu, który opiera się na zmianie budowy lub struktury stron internetowych czy landing page’y, aby poprawić ich wyniki i efektywność do pozyskiwania klientów lub prowadzi do podjęcia określonych działań. CRO jest ściśle związane z marketingiem opartym na danych, ponieważ wykorzystuje analizę działań użytkowników na stronach i wyciąga z nich wnioski, aby określić, jak poprawić poszczególne wskaźniki.

CRO pomaga w identyfikacji i rozwiązywaniu ewentualnych problemów, jakie mogą napotkać osoby odwiedzające stronę, identyfikacji wąskich gardeł i problemów z konwersją strony internetowej. Celem jest poprawa współczynnika konwersji poprzez wprowadzenie serii prostych zmian w kluczowych elementach danej witryny.

9. Przetwarzanie języka naturalnego — Natural language processing (NLP)

Przetwarzanie języka naturalnego jest obszarem sztucznej inteligencji, który stale się rozwija i ma wiele zastosowań dla marketerów. Nie jest zatem zaskoczeniem, że NLP znajduje się na liście trendów na 2020 i 2021.

Najnowsza generacja systemów przetwarzania języka naturalnego może na przykład rozróżniać wiadomości, które są przekazaniem informacji o marce od tych, które wyrażają rzeczywisty zamiar zakupu, oraz dostarczyć marce listę użytkowników potencjalnie zainteresowanych produktami lub usługami danej firmy.

Kolejnym użyciem NLP o dużym potencjale dla inbound marketingu jest wykorzystanie tej technologii do tworzenia treści. Chociaż aktualnie komputery nie są jeszcze gotowe do zastąpienia ludzi w procesie pisania tekstów, to w najbliższych latach możemy spodziewać się znacznych postępów w tej dziedzinie. 

Warto zestawić przedstawione w tym tekście trendy z kwartalnymi czy rocznymi celami Twojej firmy. Dzięki temu dowiesz się, które z przedstawionych metod lub narzędzi najlepiej pomogą Ci osiągnąć cele biznesowe i poprawić wyniki finansowe firmy. 

Jeśli szukasz sposobów na umocnienie strategii inbound marketingu, umów się na bezpłatną konsultację z ekspertem z naszego zespołu lub wypróbuj CallPage! CallPage to proste, jednak niezwykle skuteczne narzędzie na, które pozwoli Ci poprawić współczynnik konwersji i nawiązywać natychmiastowe połączenia z osobami odwiedzającymi Twoją stronę. Wypróbuj CallPage za darmo.

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • up lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy