Explore otherproducts
7 min

Black Friday dla spóźnialskich: jak przygotować kampanię na ostatnią chwilę?

Black Friday kojarzy nam się głównie z tłumami w galeriach handlowych i przecenami na sprzęt RTV/AGD. Jednakże w ostatnich latach Black Friday staje się coraz popularniejszy również w innych sektorach. Szczególną popularność Black Friday zyskał w branży ecommerce oraz wśród dostawców oprogramowania typu SaaS, jednak promocje oferują również firmy z takich sektorów jak automotive, zdrowie i uroda, edukacja czy usługi. Jeśli Twoja firma nie jest jeszcze gotowa na Black Friday, przygotowaliśmy krótki przewodnik z praktycznymi poradami które pomogą wam szybko ruszyć z waszą kampanią.

Wioleta Szybowska
7.11.2022

Krótka historia Black Friday

Black Friday narodził się w Stanach Zjednoczonych jeszcze w latach 50 i tradycyjnie organizowany jest zawsze w ostatni piątek listopada (a więc dzień po Święcie Dziękczynienia). Początkowo był popularny głównie w Stanach, z czasem jednak stawał się coraz popularniejszy również w Europie, w tym w Polsce. Choć oferty Black Friday w Polsce nie są tak spektakularne jak w USA coraz więcej osób również u nas daje się ponieść magii tego dnia.

Niezależnie od tego jakie są nasze osobiste odczucia na temat Black Friday, warto sprawdzić jaką opinie na jego temat mają nasi klienci i wykorzystać tą okazję aby zwiększyć zyski oraz liczbę klientów. Jeśli więc nie prowadziliście wcześniej kampanii na Black Friday a chcielibyście wdrożyć ją w swojej firmie, zapraszamy do lektury naszego artykułu. W tym roku Black Friday wypada 25 listopada, nie zostało więc już zbyt wiele czasu na przygotowania. 

Popularne typy ofert na Black Friday 

Pierwsza rzecz którą musisz przygotować to sama oferta. Poniżej przedstawiamy popularne typy promocji na Black Friday. 

Kod promocyjny z procentową zniżką

Idealny dla e-commerce i handlu, dostawców oprogramowania, czy sklepów z wyposażeniem wnętrz 

Kod promocyjny upoważniający do zniżki jest prawdopodobnie najpopularniejszym typem promocji dostępnych w czasie Black Friday. Główne zalety kodów promocyjnych i szerzej promocji “procentowych” jest to, że doskonale przemawiają one do wyobraźni kupującego. Widzi on jaka będzie jego “oszczędność”, łatwo będzie mu też zapamiętać liczbę procentową. Dodatkowo korzyścią jest to, że kupon można wykorzystać na wiele typów produktów – użytkownik sam wybiera produkty (co jest niezwykle ważne np. w przypadku ecommerce) a następnie kupuje je taniej używając kodu promocyjnego. 

Kup teraz, wykorzystaj później

Idealny dla branży turystycznej, edukacyjnej czy beauty

W niektórych branżach zakup natychmiastowy nie jest zbyt popularny. Np. w branży edukacyjnej czy turystycznej użytkownik nie może kupić produktu a następnie zacząć z niego korzystać od razu, co więcej zwykle dość długo porównuje oferty zanim zdecyduje się na zakup. 

W takich sektorach doskonale sprawdzają się oferty typu “Kup teraz, wykorzystaj później”. W takich wypadkach zachęcamy użytkownika aby zapłacić za produkt/usługę teraz ale informujemy go, że będzie mógł z niego skorzystać z innym wybranym przez niego momencie. 

W przypadku takich promocji świetnie sprawdzą się ceny promocyjne (a nie obniżki procentowe). Możemy np. zaoferować naszemu klientowi kurs gotowania za 1000 PLN, zamiast standardowej ceny 1500 PLN. Ważnym elementem jest wyświetlenie ceny standardowej tak aby użytkownik wyraźnie widział ile zyska kupując “produkt” od razu. Warto również jasno wyjaśnić jakie są ramy czasowe wykorzystania oferty (np. do końca 2023) oraz w jakie są ewentualne wykluczenia (np. okres świąteczny w przypadku branży turystycznej). Warto również wybrać tylko określone produkty na które obowiązuje promocja Black Friday np. wybrany pakiet w Spa, wybrany kurs czy konkretne badania medyczne. 

Zgarnij gratis   

Najlepszy dla usług biznesowych, e-commerce oraz beauty 

Inna popularna na Black Friday oferta polega na dodawaniu gratisowego produktu czy usługi do innego produktu. W takim wypadku kupujący płaci za pierwszy produkt cenę standardową, otrzymuje jednak do niego inny produktu już za darmo. 

To dość standardowa promocja w branży e-commerce jednak w czasie Black Friday, otrzymywane gratisy mają zwykle wyższą wartość niż w czasie innych promocji. Ten typ promocji wymaga nieco więcej kreatywności musimy bowiem dokładnie przemyśleć co w naszym wypadku może być owym “gratisem”. Produkt czy usługa nie powinny być zbyt kosztowne, jednocześnie powinny być na tyle wartościowe, aby zachęcić klientów do skorzystania z promocji. Zależnie od branży nasza oferta gratisowa może polecać np. na:

  • darmowej wymianie oleju czy filtrów w czasie naprawy samochodu
  • zabiegu odżywiającego na włosy w czasie wizyty w salonie fryzjerskim
  • ozdobnych poduszek przy zakupie sofy 

W przypadku gratisów (zwłaszcza w usługach) należy dokładnie okreslić warunki w jakich klientowi przysługuje prawo do otrzymania gratisu. Np. ile musi wydać na usługę standardową, co dokładnie zawiera gratis, oraz kiedy i w jakich warunkach może on z niego skorzystać. 

Przygotuj swoją ofertę

Powyżej opisaliśmy tylko kilka popularnych typów promocji na Black Friday. W internecie można znaleźć inne ciekawe przykłady promocji. Najważniejsze zadanie dla Ciebie to przejrzeć ofertę Twojego biznesu i zastanowić się co zachęciło Twoich klientów do natychmiastowego zakupu. Kiedy już będziesz wiedział co chcesz zaoferować, musisz dopracować jeszcze kilka kwestii:

  • jakich produktów będzie dotyczyła Twoja oferta
  • jaką wielkość zniżki chcesz zaoferować
  • ramy czasowe promocji (czy tylko Black Friday czy np. rozszerzenie oferty na cały tydzień)
  • jak klienci będą mogli skorzystać z ofert
  • jakie są warunki promocji (aby uniknąć ewentualnych nieporozumień)

Jak przygotować kampanię na Black Friday w zaledwie kilka dni? 

Kiedy wiesz już co chcesz zaoferować na Black Friday, pora poinformować o tej ofercie Twoich klientów. Zakładamy, że nie korzystasz z usług agencji marketingowej które mogłaby przygotować dla ciebie wszystkie materiały, a czas na realizację jest dość krótki (do Black Friday nie zostało wiele czasu). Dlatego przygotowaliśmy kilka porad o tym jak szybko wystartować z własną kampanią na Black Friday.  

Przygotuj grafiki 

Na początek potrzebujesz grafik których będziesz mógł użyć do promocji swojej oferty. Jeśli nie masz w zanadrzu grafika komputerowego najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z narzędzi typu Canva. Canva to darmowy kreator grafik z dość pokaźną biblioteką gotowych szablonów graficznych. Grafiki można łatwo edytować dodając swoje logo czy opis promocji. Możesz też stworzyć dowolną liczbę formatów i rozmiarów grafik. 

Podziel się ofertą w kanałach na social mediach

Najprostsza metoda promocji to podzielenie się ofertą w swoich kanałach na social mediach. Zapewne śledzą Cię tam już Twoi klienci czy potencjalni klienci jest więc spora szansa że będą oni zainteresowani ofertą na Black Friday. Nie zapomnij o użyciu ciekawych grafik oraz podaniu informacji o sposobie wykorzystania oferty. 

Wyślij wiadomości email do swoich klientów i prospektów 

Jeśli posiadasz bazę z adresami kontaktowymi Twoich były i obecnych klientów a także prospektów z przeszłości, Black Friday może być świetną okazją do odświeżenia kontaktu z nimi. Podobnie jak w przypadku social mediów, osoby które znają już Twoją firmę i jej usługi będą potencjalnie najbardziej otwarci do skorzystania z Twojej oferty. Jeśli nie posiadasz systemu do wysyłek masowych kampanii mailowych możesz skorzystać z darmowych wersji takich systemów jak Sender, Mailchimp, czy Sendinblue. Pamiętaj jednak aby wiadomości wysłać tylko do osób które udzieliły Ci zgody na komunikację mailową, w innym wypadku narazisz się na oskarżenia o naruszenie RODO. 

Daj narzędzia swojemu działowi sprzedaży

Jeśli twoja firma posiada dział sprzedaży, z pewnością będzie on zainteresowana skorzystaniem z oferty na Black Friday. Twoi pracownicy zapewne doskonale wiedzą którzy z prospektów z przeszłości nie skorzystali z oferty z powodu zbyt wysokiej ceny, mogą więc wykorzystać Black Friday aby powrócić do rozmów z nimi. Ponownie użyj Canvy aby przygotować prostą broszurę która będzie zawierała wszystkie najważniejsze informacje o ofercie na Black Friday. A potem po prostu pozwól swojemu działowi sprzedaży pracować. 

Poinformuj o promocji osoby odwiedzające Twoją stronę

Black Friday to świetna okazja aby poprawić wyniki Twojej strony www i zamienić jej użytkowników w leady sprzedażowe. Z pewnością spora część użytkowników strony opuszcza ją z myślą, że skorzysta z Twojej oferty “następnym razem”. Dzięki ofercie na Black Friday możesz ich skłonić aby skorzystali z oferty już teraz – wszak “następnym razem” promocja na Black Friday nie będzie już dostępna. Jeśli nie możesz sam edytować wyglądu strony bądź z innych powodów nie chcesz zamieszczać informacji o promocji na stronie głównej, możesz skorzystać z darmowych narzędzi do tworzenia pop upów takich jak Sumo czy PopUp Maker.

Możesz również skorzystać z narzędzi do komunikacji takich jak chaty czy CallPage i zachęcić swoich użytkowników aby skontaktowali się z Twoim zespołem w celu uzyskania szczegółów oferty. 

Spróbuj kampanii SMS

W przypadku niektórych sektorów, kampanie SMS owe mogą mieć osiągnąć lepsze wyniki niż kampanie mailingowe. W branżach takich jak Beauty, Automotive czy opieka medyczna możesz zaprosić Twoich klientów do odwiedzanie Twoich oddziałów w określonych dniach kiedy to czekać na nich będzie gratis lub zniżki. Do wysyłki kampanii sms możesz użyć takich narzędzi jak SMSAPI. Ponownie uważaj na RODO i wysyłaj kampanie tylko do osób które udzieliły Ci na to zgody. 

Podsumowanie

Black Friday to nie tylko szansa na zwiększenie obrotów, ale również okazja aby odnowić kontakt ze starymi klientami czy podniesienia konwersji Twojej strony www. Mamy nadzieję, że udało nam się zachęcić Cię do stworzenia własnej kampanii na Black Friday. Zostało tylko kilka dni na przygotowania. 

PS Black Friday to także świetna okazja aby zakupić nowe narzędzia dla Twojej firmy. Sprawdź nasz wpis z zestawieniem najlepszych ofert na Black Friday od dostawców oprogramowania.  

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 7 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • up lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy