Explore otherproducts
7 min

7 błędów w cold mailingu. Sprawdź, czy je popełniasz!

Dzięki skutecznej kampanii cold mailingowej możesz dotrzeć do dokładnie tych osób, do których chcesz dotrzeć, wychodząc z inicjatywą nawiązania relacji. Jeśli jednak nie wiesz jak do tego podejść, Twoje działania w ramach cold mailingu mogą narobić więcej szkód niż pożytku. Wystrzeganie się poniższych błędów jest pierwszym krokiem, który pozwoli Ci uniknąć strat podczas realizacji działań „na zimno”.

Maria Czyżycka
22.01.2018
  1. Sprzedaż bezpośrednia w mailu inicjującym.

Ten artykuł został zaktualizowany w grudniu 2020 r.


Jednak zanim przejdziemy do samych błędów w cold mailingu, odpowiedzmy sobie na pytanie „Cold mailing – co to?”

Cold mail – definicja

Cold email to wstępna wiadomość, która jest wysyłana do odbiorcy w celu osiągnięcia konkretnych korzyści w formie – sprzedaży, budowania relacji, możliwości współpracy lub innego obustronnego zysku.

Krótko mówiąc, gdy wysyłasz email do kogoś, kogo nie znasz, ale chcesz z jakiegoś konkretnego powodu nawiązać z nim kontakt, to jest to cold email. Ponadto, cold mailingu nie ogranicza się tylko do sprzedaży. 

Przejdźmy teraz to omówienia podstawowych błędów w cold mailingu.

 

 

1. Masowa wysyłka kampanii cold mailingowej do źle stargetowanej bazy
 

Ten błąd w kampanii cold mailingowej może Cię dużo kosztować. To nie tylko stracony czas na przygotowanie i wysłanie cold maili do niewłaściwej grupy docelowej, ale także zepsuta reputacja Twojej marki. Nie istnieje coś takiego jak usługa czy produkt uniwersalny, przeznaczony dla każdego.

Już na etapie przygotowania modelu biznesowego czy nawet planów powstania oferty Twojej firmy, masz obraz swojego wymarzonego klienta. Jego cechy, w jakiej branży funkcjonuje jego firma, co wyróżnia go na tle konkurencji, w jaki sposób komunikuje swój produkt – to powinieneś wiedzieć przed rozpoczęciem kampanii cold mailingowej.

To właśnie ten profil umożliwia Ci kształtowanie swojej grupy docelowej, która w przyszłości będzie korzystała z Twojej oferty.

Poniżej przykład wiadomości prywatnej wysłanej na LinkedIn. Pamiętaj, zanim napiszesz wiadomość, sprawdź, czy dana osoba, może być potencjalnie zainteresowana Twoją ofertą! 



 

2. Źle określony cel kampanii cold mailingowej
 

Kampanię cold mailingową możesz wykorzystać do różnych celów. Jednym z przykładów jest stosowanie działań na zimno w procesie rekrutacji. Pewnie nieraz zastanawiałeś się, jak sprawić, aby wśród kandydatów znalazły się nieprzypadkowe, a dokładnie te osoby, z którymi chciałbyś najbardziej współpracować.

Najlepiej, jeśli sam nawiążesz z nimi kontakt!


Kampania cold mailingowa, w której chcesz pozyskać pracowników, ma inne założenia niż kampania sprzedażowa. Wynika to z zupełnie innego celu.

Ustalenie celu, jaki chcesz osiągnąć w kampanii cold mailingowej to najważniejsza rzecz, aby kampania odniosła sukces. Tylko na takiej podstawie będziesz mógł określić czy cold mailing to coś, co sprawdza się w Twojej strategii i powinieneś na stałe wpisać go do swoich działań.


 

3. Brak lub niedokładnie przeprowadzony research przed wysłaniem cold maili 

Wyobraź sobie bardzo prostą sytuację, w której to klient przychodzi do apteki i prosi o chleb, 10 dag sera żółtego i masło. Mimo że szyld nad wejściem zawiera wyraźny napis APTEKA, a wewnątrz każdy centymetr kilkunastu regałów wypełniony jest różnego typu lekarstwami i witaminami. Niezręczne, prawda?


Tak samo właśnie wygląda to, gdy do dyrektora marketingu w firmie zajmującej się produkcją okien skierujesz cold maila, w którym napiszesz, że podoba Ci się ich oferta obejmująca dostawę świeżych owoców do biura i chciałbyś nawiązać z nimi współpracę w tym zakresie.

 

 

4. Nieprzygotowana skrzynka mailowa

Notorycznie popełniany błąd, który ma bardzo duży wpływ na wyniki kampanii. Przed wysłaniem pierwszych maili powinieneś szczególną uwagę poświęcić swojej skrzynce mailowej, z której będziesz korzystał podczas kampanii cold mailingowej.

Pierwszą istotną kwestią jest wiarygodność Twojej domeny. Czy jest to nowa domena, korzystasz z niej od jakiegoś czasu, a może zauważyłeś, że ostatnio sporo wiadomości od Ciebie trafia u odbiorcy do zakładki SPAM?


Pamiętaj też, że przy realizowaniu kampanii cold mailingowych skrzynka mailowa będzie Twoim podstawowym narzędziem pracy, warto zadbać o jej właściwą organizację, nie tylko ułatwi to późniejsze działania, ale także usprawni zarządzanie komunikacją z pozyskanymi klientami.

 

5. Cold mail jako zwykły mail marketingowy

Jeśli nigdy nie pisałeś cold maila, a jedyne formy email marketingu, jakie znasz to newsletter i masowo rozsyłane reklamy, pierwsza kampania „na zimno” będzie dla Ciebie nie lada wyzwaniem. Najlepsza porada to pisz, pisz i jeszcze więcej pisz!


Dla osób, którym sztuka pisania przychodzi z łatwością i nie sprawia większych trudności, praktykowanie i nauka pisania cold maili w tej formie, prawdopodobnie będzie przyjemniejszym zadaniem.

Nie zrażaj się tym jednak, ponieważ większość osób może napisać dobrego maila, jeśli tylko wie jak zacząć, czym kierować się podczas tworzenia kampanii cold mailingowych oraz jakie zasady panują w świecie pisania kampanii „na zimno”.

  • Użyj spersonalizowanej treści maila. Pamiętaj jednak, aby nie krzyczał on z daleka „Jestem SPAM-em!”
  • Pisząc wiadomość, staraj się w sposób zwięzły przekazać, co jest jej celem, ale nigdy nie wysyłaj oferty handlowej bez wcześniejszej zgody!
  • Nie zaczynaj maila od informacji o sobie, skup się na odbiorcy. Jedno zdanie o Tobie w zupełności wystarczy.
  • Stosuj Call to Action. „Z góry dziękuję za odpowiedź” jest zakończeniem wiadomości, ale nie wskazuje odbiorcy wykonania konkretnego działania.

 


 

6. Zapominanie, że kampania cold mailingowa to proces złożony z kilku etapów
 

Brawo, właśnie wykonałeś pierwszy krok do pozyskania nowego klienta i zwiększenia sprzedaży! Napisanie i wysłanie kampanii cold mailingowej to jednak dopiero wstęp do rozmowy. Teraz przed Tobą równie ważne zadanie, jakim jest podtrzymanie i rozbudowanie Waszej relacji biznesowej.

Jeśli Twoja kampania cold mailingowa jest realizowana na szeroką skalę, prawdopodobnie dziennie będziesz otrzymywać sporo odpowiedzi.

Aby łatwiej było nimi zarządzać, wydziel 3-4 typy odpowiedzi oraz ustalić proces działania z każdą z nich. Dla każdego z tych procesów powinieneś przygotować szablony wiadomości, które oczywiście w zależności od potrzeby będziesz mógł w niewielkim stopniu edytować.

Przykład szablonu odpowiedzi na wiadomość od osoby niezainteresowanej:

  • Odbiorca: Nie jesteśmy zainteresowani tego typu rozwiązaniem.
  • Nadawca:

Panie Romanie, 

Szkoda…ale dziękuję za informację. Może w przyszłości zmienią Państwo zdanie na ten temat 🙂

Nasza firma organizuje także bezpłatne, merytoryczne szkolenia online na temat marketingu i generowania leadów. Może okażą się przydatne w Państwa działalności. Link do strony, gdzie można przeczytać informacje na ten temat i zapisać się: (link)

W razie czego jestem do Państwa dyspozycji.

Miłego dnia!

Pozdrawiam

 

 

7. Sprzedaż bezpośrednia w mailu inicjującym
 

Cold mail jest próbą nawiązania kontaktu „na zimno”, najczęściej z osobą, która nigdy wcześniej nie słyszała o Tobie ani o Twojej firmie. Wysyłając w pierwszym cold mailu niezamówioną informację handlową, nie tylko zniechęcisz do siebie potencjalnego klienta, ale także zepsujesz Waszą relację, zanim nawet zdążysz ją nawiązać.

Przede wszystkim postąpisz niezgodnie z prawem. Nawet jeśli Twoja pierwsza myśl to przejść od razu do sedna i skrócić, Twoim zdaniem, niepotrzebną komunikację, nigdy tego nie rób!

Nie zyskasz na tym ani czasu, ani większej ilości klientów, a straty, jakie w ten sposób poniesiesz, będą większe niż spadek wiarygodności Twojej domeny.

Cold mailing to nie wszystko – generuj wartościowe leady ze swojej strony korzystając z CallPage! Zamów spersonalizowaną prezentację lub przetestuj nasze narzędzie za darmo przez 7 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy