Explore otherproducts
6 min

Pięć pytań o SEO i content marketing — Maciej Wojtowicz (Socjomania)

Już jutro (22.09) trzeci, bezpłatny webinar w ramach Online Marketing Maratonu. Poprowadzi go Maciej Wojtowicz, Digital Marketing Consultant w Socjomanii. Tematem spotkania będzie budowanie ruchu z Google za pomocą long tail i content marketingu. Zapowiada się ciekawie! Tymczasem zapraszamy na krótki wywiad z naszym prowadzącym.

Paulina Józwik
21.09.2016

SEO a content marketing

Czy SEO powinno „lubić się” z content marketingiem i na odwrót?

Maciej Wojtowicz: Oczywiście 🙂 To jest nierozłączny związek, który szczególnie zyskał na znaczeniu, kiedy Google zaczęło wprowadzać kolejne aktualizacje algorytmu wyszukiwarki, które coraz lepiej zaczeły radzić sobie z treściami na stronach.

Chodzi o rozpoznawanie unikalności, ale także jakości tekstów. Google docenia takie treści, które wniosą coś nowego, ciekawego i użytecznego dla użytkownika – właśnie takie treści mogą pojawiać się wysoko w wynikach Google (oczywiście potrzebna jest odpowiednia optymalzacja strony i tekstu).

Tworzony content, szczególnie publikowany na stronach zewnętrznych (nie w ramach naszej strony), pomaga w budowaniu profilu linków, czyli odnośników, które prowadzą do naszej strony. To jest także istotny czynnik rankinowy, który ocenia Google na stronach.

To, co istotne, to kwestia tworzenia contentu nie tylko przez pryzmat zdobywania linków, ale głównie dostarczenia użytkownikowi interesujących treści. Jeśli tak się stanie, to użytkownicy będą naturalnie „generować” dla nas linki, poprzez dzielenie nimi się w social mediach, na blogach, forach, itd.

Tak więc SEO i content marketing są bardzo mocno ze sobą powiązane.

Świadomość ludzi nt. content marketingu

W sieci można znaleźć tysiące artykułów na temat content marketingu. Czy poziom wiedzy wśród klientów na temat wykorzystania marketingu treści jest wysoki?

Maciej Wojtowicz: Rzeczywiście artykułów, webinarów oraz szkoleń dotyczących content marketingu jest coraz więcej. Tak więc wiedza wsród klientów na ten temat rośnie. Pojęcie „Content is a King” coraz częściej wychodzi poza środowisko branżowe, a zaczyna być dostrzegane przez klientów.

Moim zdaniem ważne jest także to, aby mierzyć siły na zamiary, czyli zacząć małymi krokami tworzenie i planowanie treści (do stworzenia dobrego contentu potrzeba sporo czasu, odpowiedniej osoby oraz budżetu).

Najprościej zacząć od własnej strony internetowej, bo to często zaniedbujemy i skupiamy się tylko na tym contencie publikowanym na zawnątrz. Wprowadźmy na swoją stronę dodatkowe treści, stwórzmy bloga, działy z najważniejszymi odpowiedziami na pytania, e-booki, infografiki, itd. Oczywiście trzeba stworzyć plan, tak aby nie rzucić się na wszystko od razu i dobrać taką formę treści, która będzie odpowiednia dla naszego potencjalnego odbiorcy.

Aktualizacja algorytmu Google'a

Na początku września miała miejsce kolejna aktualizacja algorytmu Google. Jak wobec tych wszystkich zmian przygotować skuteczną strategię pozycjonowania firmy w wyszukiwarce?

Maciej Wojtowicz: Nie ma na to jednej, skutecznej recepty. Ważna jest właśnie ta obserwacja tego, co dzieje się w Google. Tak, aby na bieżąco analizować strategię SEO. Google się stale zmienia – rozwija się Knowledge Graph, pojawiają się Direct Answers w wynikach, zamiast 3 reklam AdWords mamy 4, niedługo porównywarka cen od Google. Trzeba dostosować taktykę do zmian w wyszukiwarce.

Warto także nie myśleć o SEO tylko w perspektywie Google. To prawda, że ta wyszukiwarka dominuje, ale użytkownicy często korzystają z aplikacji mobilnych różnych serwisów i tam szukają produktów czy usług. Tak więc zadbajmy o optymalizację naszych aukcji na Allegro, dodajmy naszą restaurację w Yelp, zadbajmy o widoczność hotelu na Booking. Pamiętajmy, że to zadowoleni klienci są naszymi najlepszymi abasadorami, więc przypminajmy im o tym, aby podzielili się recezją i opinią właśnie w tych serwisach.

Częste błędy w pozycjonowaniu

Jakie błędy najczęściej spotykasz w strategiach pozycjonowania u klientów?

Maciej WojtowiczDobre SEO to przede wszystkim opdowiednia optymalizacja strony www. Najczęściej właśnie to strona ma braki – treści, błędy w strukturze adresów, nieuzupełnione meta tagi. 

Gdy strona od początku nie była przygotowywana z myślą o SEO później, aby coś zmienić, wdrożyć potrzeba sporego nakładu pracy i środków. Stąd pamiętajmy, aby tworząc stronę www dowiedzieć się, czy firma, która nam taką usługę wykonuje, zadba i myśli także o tych kwestiach technicznych związanych z SEO. To może zaoszczędzić nam bardzo dużo pracy właśnie na etapie wdrażania strategii SEO.

Longtaile w SEO

Czy możesz opowiedzieć, co daje pozycjonowanie z długim ogonem (long tail)?

Maciej WojtowiczPrzede wszystkim chodzi tutaj o pozyskiwanie ruchu z Google na zapytania, które stanowią 70% wszystkich wpisywanych w wyszukiwarkę. Są to właśnie zapytania long tail. 

Optymalizacja pod takie frazy naszej strony pozwala na zwiększenie jej potencjału w wyszukiwarkach. Frazy long tail cechuje mniejsza konkurencja. Użytkownicy, którzy szukają, używając takich fraz (powyżej 3 słów), charakteryzują się wyższą intencją zakupową – wiedzą dokładnie czego chcą. Np. dla sklepów interentowych taki użytkownik ma dużo większą wartość – dostępne są badania, które pokazują, że współczynnik konwersji dla zapytań long tail jest wyższy niż dla tych ogólnych.

Tak więc warto także myśleć o strategii long tail w naszych działaniach SEO. Już samo odpowiednie przygotowanie strony www – struktura, treści – powinno temu mocno sprzyjać.

Maciek Wojtowicz – Digital Marketing Consultant w Socjomanii. Posiada ponad 4-letnie doświadczenie w pracy (po stronie agencji oraz klienta) związanej z marketingiem w Internecie.
 

Wypróbuj wszystkie funkcje CallPage za darmo przez 14 dni!

Zacznij generować leady sprzedażowe już dzisiaj.

Otrzymuj do 75% więcej konwersji bez dodatkowych inwestycji w reklamę. Zwiększ sprzedaż.

  • Kup lub anuluj w dowolnym momencie
  • Szybka konfiguracja
  • Plany dopasowane do wielkości firmy